Pociągiem z Krakowa do Zakopanego szybciej niż autem? Ruszyła największa inwestycja kolejowa XXI wieku w Polsce

Ruszają prace przy przebudowie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. To pierwsza od dekad budowy w Polsce nowej linii kolejowej. Po jej zakończeniu przejazd z Krakowa do Zakopanego nie będzie już trwał 3 godz. 51 min, a 90 min.

Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko to projekt, który obejmuje zarówno budowę zupełnie nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża na południe do Piekiełka k. Limanowej oraz modernizację linii Nowy Sącz – Chabówka, czyli linii 104.

13 października 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za prawie 430 mln zł na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Obszary objęte już pracami to Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Jednocześnie ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy dla inwestycji na stacji Limanowa. To pierwszy etap nowej trasy Podłęże Piekiełko.

Obejmuje bowiem budowę 58 km całkowicie nowej linii kolejowej, która połączy Podłęże z Tymbarkiem oraz Mszaną Dolną. Przedsięwzięcie jest gigantyczne. Prócz kilkudziesięciu kilometrów torów wymaga m.in. zbudowania 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, a także ponad 30 wiaduktów.

Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że po zakończeniu realizacji całego projektu znacznie skróci się czas przejazdów pociągów w regionie. Czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Mszaną Dolną skróci się z 3 godz. 10 min do 30-40 min., przejazd z Krakowa do Nowego Sącza zajmie nie 3 godz. 5 min, a 55 min, a przejazd z Krakowa do Zakopanego nie będzie już trwał 3 godz. 51 min, a 90 min.

Trasa Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją odcinka Chabówka – Nowy Sącz ma być najdłuższą linią kolejową budowaną w Polsce w ostatnich kilkudziesięciu latach. Trasa będzie liczyć ok. 117 km, o 30 km mniej niż obecna linia kolejowa prowadząca przez Suchą Beskidzką.

Prace zasadnicze mają zakończyć się w 2028 roku. Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a kolejne odcinki mają być także finansowane m.in. ze środków unijnych.

W pierwszej kolejności, w 2026 roku ma zostać uruchomione połączenia aglomeracyjne pomiędzy Nowym Sączem a Limanową. Na trasie Nowy Sącz – Chabówka będzie kompleksowa modernizacja, m.in. wymienione całe podtorze, nowa nawierzchnia, nowa sieć trakcyjna, powstaną nowe obiekty inżynieryjne w tym most na Dunajcu o długości ponad 120 m. Projekt zakłada także budowę tunelu kolejowego o długości 4 km pomiędzy Klęczanami a Limanową.

Odgałęzienie od linii 104 w kierunku Podłęża i Krakowa powstanie na wysokości Szczyrzyca i będzie polegało na wybudowaniu nowej linii kolejowej, gdzie zakończyły się już prace projektowe. W 2024 r. będą podpisywane umowy na budowę tej trasy.

Koszt przebudowy całego odcinka Nowy Sącz – Chabówka i połączenie go z podkrakowskim Podłężem szacowany jest na około 10 mld zł.

Od grudnia z Krakowa do Zakopanego pociągiem w 2 godziny 15 minut

Patrycja Bliska 

 

9 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie