Północna obwodnica Krakowa. Rząd obiecuje więcej pieniędzy. Inwestycja wciąż czeka na pozwolenie

Tu na razie były badania archeologiczne i geologiczne, ale będzie północna obwodnica Krakowa (fot. GDDKiA Kraków)

Budowa północnej obwodnicy Krakowa wciąż nie może ruszyć z miejsca. Inwestycja czeka na zgodę na realizację, którą musi wydać wojewoda małopolski. Za to rząd obiecuje zwiększenie puli na ważną dla Krakowa drogę, choć dodatkowe pieniądze będą nie wcześniej niż w 2022 roku.

Północna obwodnica Krakowa powinna być już w budowie. Przynajmniej tak obiecywał to kilka lat temu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obiecywane terminy

Jeszcze trzy lata temu GDDKiA informowała, że północna obwodnica Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2022.

– W ciągu 3-3,5 roku północna obwodnica zepnie Nową Hutę z węzłem na drodze krajowej 94. Będzie ring wokół Krakowa – zapowiadał we wrześniu 2018 roku w Radiu Kraków Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Od tego czasu mija już prawie dwa lata. A dopiero na początku tego roku został złożony wniosek o zgodę na realizację tej inwestycji drogowej. I nawet wtedy, GDDKiA zapowiadała, że budowa może ruszyć w połowie tego roju

Dziś nie ma pewności, że zgoda na realizację inwestycji drogowej zostanie wydana jeszcze w tym roku. Budowa mogłaby ruszyć na początku przyszłego, o ile nie pojawią się jakieś komplikacje przy wydawaniu decyzji administracyjnych.

Obwodnica w odcinkach

Całą północną obwodnicę podzielono na trzy odcinki: Modlnica – Zielonki, Zielonki – Batowice oraz Batowice. Dla każdego złożono osobne wnioski o pozwolenie. Ostatni (dla odcinka w Batowicach) – dopiero pod koniec marca.

A wojewoda wszczął do tej pory tylko postępowanie dotyczące jednego fragmentu (od Zielonek do Batowic). Do 23 czerwca można zgłaszać uwagi i wnioski w zakresie oddziaływania inwestycji na środowisko. Dla tego odcinka prowadzona jest ponowna ocena oddziaływania na środowisko.

północna obwodnica Krakowa – przebieg (GDDKJiA Kraków)

Dla dwóch pozostałych odcinków nie wszczęto nawet jeszcze postępowania administracyjnego. To stawia pod znakiem zapytania tegoroczny termin wbicia pierwszej łopaty. A tym bardziej zakończenie budowy w 2022 roku.

Obiecane pieniądze będą za dwa lata

Za to rząd właśnie obiecał dodatkowe pieniądze na ważną dla Krakowa drogę. Na posiedzeniu Rady Ministrów (16 czerwca 2020) został znowelizowany Program Budowy Dróg Krajowych. Premier Mateusz Morawiecki pochwalił się, że rząd przeznaczył na drogi dodatkowe 21 mld złotych. Ale te pieniądze będą najwcześniej w roku 2022. Wtedy pula na drogi zostanie zwiększona o 6,5 mld zł, a w latach 2023-2025 – o 15,2 mld złotych

Wśród inwestycji, dla których zwiększono finansowanie, jest min. północna obwodnica Krakowa. Przewidziano dla niej 140 mln zł. Do tej pory koszty tej inwestycji wynosiły blisko 1,43 mld złotych.

Bardziej znaczące jest zwiększenie finansowania z budżetu państwa dla innej ważnej drogi w Małopolsce – z Brzeska do Nowego Sącza. Na rozbudowę drogi nr 75 rząd obiecuje 1,7 mld złotych. Do tej pory ta inwestycja miała zagwarantowane niespełna 1,5 mld złotych.

Grzegorz Skowron

Północna obwodnica Krakowa – wizualizacje

Batowice

Batowice

Zobacz także