Dobra wiadomość dla kierowców. Most Dębnicki doczeka się remontu. Zła jest taka, że w trakcie prac most będzie częściowo zamykany dla ruchu.
Tuż po zakończeniu Igrzysk Europejskich, jedną z kluczowych przepraw drogowych w Krakowie czeka remont. Pieniądze na ten cel, ponad 8 milionów złotych, będą pochodzić z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej, minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk przekazał prezydentowi Krakowa Jackowi Majchrowskiemu symboliczny czek.
– Kolejne środki finansowe pozwolą na dalszą poprawę nawierzchni dróg w Krakowie. Szczególnie ważna jest dla nas kluczowa arteria, czyli ulica Marii Konopnickiej i most Dębnicki, którym codziennie przejeżdża tysiące mieszkańców. Tym samym jakość poruszania się po mieście poprawi się – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
Badania natężenia ruchu, przeprowadzone na początku 2023 roku, wykazały, że w ciągu doby przez most Dębnicki od strony al. Krasińskiego przejeżdża ponad 33 tys. pojazdów, a z przeciwnej – ponad 34 tys. To daje prawie 70 tysięcy samochodów na dobę. Takie natężenie doprowadziło do powstania licznych ubytków na jezdni. Sam most jest w dobrym stanie technicznym – ostatni gruntowny remont przeszedł w 1998 roku, dlatego nie będzie konieczności zamknięcia mostu na czas remontu.

– Rozpoczęcie prac zaplanowano na połowę lipca. Całość inwestycji zakończy się pod koniec listopada 2023 r. Ze względu na duże natężenie ruchu zasadnicze prace będą się odbywały przy połowicznym zamknięciu ruchu na moście – powiedział prezydent Majchrowski
Modernizacja ma obejmować wymianę nawierzchni, roboty związane z naprawą dylatacji, malowanie barierek i wykonanie prac antykorozyjnych. W zakresie prac wymieniona zostanie izolacja na płycie pomostu, uzupełnione zostaną ubytki betonu. Dodatkowo wymieniona zostanie dylatacja nad przyczółkami obu stron przeprawy. Przed korozją zabezpieczone zostaną balustrady, wymienione słupy oświetleniowe, elementy odwodnienia, a także, kluczowe z punktu widzenia kierowców i pieszych: nawierzchnia jezdni i chodniki po obu stronach. W ramach zadania wykonawca będzie musiał także określić aktualną nośność obiektu oraz przeprowadzić badania materiałów konstrukcji.
Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m + obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.
Most Dębnicki wyróżnia się wśród krakowskich mostów, najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca, która mogłaby spowodować przysłonięcie widoku na Wzgórze Wawelskie z bulwarów wiślanych.