Jak pojedzie metro w Krakowie? Na to pytanie ma odpowiedzieć Zespół Zadaniowy ds. przygotowania Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie, powołany przez prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego. 27 lutego 2025 roku prezydent podpisał zarządzenie, na mocy którego rozpoczną się prace nad wyznaczeniem docelowego przebiegu metra oraz jego roli w systemie transportowym miasta.
Nowo połowany Zespół skupi się na koordynacji współpracy między różnymi jednostkami miejskimi i ekspertami, a także ustali harmonogram działań związanych z analizą i planowaniem przyszłej infrastruktury. Jego celem będzie opracowanie szczegółowych analiz dotyczących wyznaczenia trasy metra, przygotowanie dokumentów i opinii niezbędnych do podejmowania decyzji oraz przedstawienie rekomendowanego wariantu rozwoju transportu publicznego w Krakowie. Studium, które zostanie opracowane w ramach prac zespołu, ma być kluczowym dokumentem wskazującym, jak metro wpisze się w system komunikacyjny miasta i w jaki sposób może wpłynąć na jego dalszy rozwój.
Na czele zespołu stanął Stanisław Mazur, Wiceprezydent Krakowa, który będzie odpowiadał za organizację i koordynację prac. Zastępcami przewodniczącego zostali: Łukasz Franek – dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Tomasz Kudzia z Departamentu Zrównoważonego Rozwoju oraz Maria Wojtacha z Departamentu Komunalnego. W pracach zespołu uczestniczyć będą także przedstawiciele: Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich, Wydziału Planowania Przestrzennego, Zarządu Transportu Publicznego,
Zarządu Inwestycji Miejskich, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury.
Obok urzędników, w prace nad metrem zaangażowani zostali również eksperci zewnętrzni. W ich gronie znaleźli się specjaliści z zakresu transportu publicznego, urbanistyki i inwestycji infrastrukturalnych, którzy mają dostarczyć niezbędnych analiz i rekomendacji. Zgodnie z zapisami zarządzenia, przewodniczący zespołu może także zapraszać dodatkowych ekspertów, jeśli ich wiedza okaże się istotna dla podejmowania decyzji.
Według wstępnych planów władz Krakowa pierwsza linia metra, początkowo funkcjonująca jako podziemna linia tramwajowa, ma przebiegać tunelem o długości około 5,3 km od Akademii Górniczo-Hutniczej do ronda Młyńskiego. Na tym odcinku znajdzie się sześć przystanków, z których pięć będzie podziemnych, a jeden naziemny.
Trasa rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ul. Reymonta i Piastowskiej, gdzie zlokalizowany zostanie naziemny przystanek „Stadion Miejski” w pobliżu stadionu Wisły i Parku Jordana. Dalej linia poprowadzona zostanie wzdłuż ul. Reymonta, gdzie na wysokości Domu Studenckiego „Alfa” i MDK „Dom Harcerza” zacznie się tunel. Podziemny przystanek „AGH” znajdzie się pod ul. Reymonta, częściowo pod terenami zieleni obok budynków Uniwersytetu Rolniczego.
Następnie tunel skręci w kierunku północno-wschodnim, prowadząc pod ul. Dolnych Młynów. W rejonie Teatru Bagatela powstanie podziemny przystanek „Stare Miasto”. Dalej linia przejdzie pod ul. Karmelicką, ul. Basztową, docierając do przystanku „Dworzec Główny”. Zlokalizowany on będzie pod placem Jana Nowaka Jeziorańskiego, w pobliżu Galerii Krakowskiej i dawnego budynku dworca.
Kolejny odcinek tunelu przejdzie pod ul. Lubicz, przecinając tory kolejowe i docierając do przystanku „Rondo Mogilskie”, który znajdzie się pod placem i częściowo poza rondem, w pobliżu hotelu Vienna House i Bastionu V Lubicz. Następnie linia skieruje się na północ, biegnąc pod ul. Pilotów do przystanku „Olsza” zlokalizowanego w rejonie skrzyżowania ul. Olszyny, Łukasiewicza i Lesistej. Ostatni odcinek tunelu będzie prowadził w stronę ronda Młyńskiego, skąd metro odbije na północ w kierunku ul. Młyńskiej.
W pierwszym etapie nowym tunelem będą kursować tramwaje, łącząc Mistrzejowice z AGH. Docelowo metro w pełnej formie ma powstać po dobudowie dwóch skrajnych odcinków – jednego prowadzącego od Nowej Huty do ronda Młyńskiego i drugiego biegnącego od Bronowic do AGH. Obecnie miasto pracuje nad uzyskaniem niezbędnych decyzji środowiskowych i dokumentacji projektowej, aby umożliwić realizację pierwszego, centralnego odcinka.
Wczoraj informowaliśmy, że potwierdziły się nasze ustalenia z początku lutego tego roku. Decyzja środowiskowa dla krakowskiego metra zostanie wydana z trzymiesięcznym opóźnieniem. To oznacza, że budowa metra prawie na pewno nie ruszy w 2028 roku. Więcej o tym dlaczego tak się stało przeczytacie w artykule:
Opóźnienie budowy metra w Krakowie stało sie faktem. Budowa prawie na pewno nie ruszy w 2028 roku
Jarek Strzeboński