Rowery pneumatyczne zamiast elektrycznych? Jest pismo do prezydenta miasta

Musisz przeczytać

Czy w Krakowie pojawią się rowery pneumatyczne? Mogłyby stać się alternatywą dla jednośladów elektrycznych. Do prezydenta miasta trafiło pismo z AGH z wnioskiem o nawiązanie współpracy przy opracowaniu koncepcji i studium wykonalności dla roweru pneumatycznego.

Pismo wyrażające gotowość współpracy podpisał prof. dr hab. inż. Jacek Leszczyński z Wydziału Energetyki i Paliw AGH, Katedry Maszyn Cieplnych i Przepływowych. Ale już na wstępie swojego wniosku przyznał, że pomysł przedstawił mu radny Łukasz Wantuch. Sama propozycja naukowców z AGH dotyczy „opracowania innowacyjnego roweru miejskiego z napędem pneumatycznym”, nawiązania współpracy w zakresie „opracowania koncepcji i studium wykonalności tego pojazdu”.

– Grupa badawcza, którą kieruję, zajmuje się przemysłowymi systemami pneumatycznymi, układami odzysku energii odpadowej oraz konstrukcjami napędów pneumatycznych. Miarą naszych osiągnięć w okresie 4 letnim są 3 zgłoszenia patentowe, 1 patent i 2 wdrożenia unikatowej konstrukcji systemu odzysku energii odpadowej. W tym zakresie zrealizowaliśmy 1 innowacyjny projekt przedwdrożeniowy. Staramy się szeroko rozpowszechniać własne osiągnięcia, dotychczas w literaturze światowej opublikowaliśmy kilkanaście prac – tłumaczy prezydentowi prof. Jacek Leszczyński.

W piśmie do prezydenta naukowiec z AGH wymienia także cechy funkcjonalne innowacyjnego roweru wspomaganego napędem pneumatycznym:
– zasięg wspomagania jazdy: min. 4 km,
– nadciśnienie magazynu/zbiornika sprężonego powietrza: min. 6 bar,
– ładowanie zbiornika z sieci kompresorów znajdujących się na stacjach paliw,
– krótki czas ładowania zbiornika: max. 3 min.,
– konstrukcja nośna roweru: trójkołowa lub czterokołowa.

Wymieniane są także spodziewane korzyści z wdrożenia roweru pneumatycznego:
– alternatywna dla rowerów z napędem elektrycznym w postaci wydłużonej żywotności użytkowania,
– powszechna dostępność stacji ładowania sprężonym powietrzem w stacjach paliw,
– krótki czas ładowania zbiornika w porównaniu z czasem ładowania baterii akumulatorowej,
– możliwość rozbudowy stacji naprawy rowerów o mini-kompresorowe systemy ładowania,
– promocja rozwiązań innowacyjnych.

– Prace koncepcyjne i studium wykonalności możemy zrealizować przy pomocy INNOAGH Sp. z o.o., tj. Spółki celowej, której organem właścicielskim jest AGH – informuje prof. Leszczyński.

Obecnie Zarząd Transportu Publicznego realizuje pilotażowy program dla roweru elektrycznego. Ten pomysł budzi spore kontrowersje, głównie ze względu na wysokie koszty.

(GS)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca