Rozkopana Opolska [zdjęcia]. Ale jest nadzieja na szybkie otwarcie nowego tunelu

Przejazd ulicą Opolską to jedno z największych wyzwań dla kierowców w Krakowie. Prowadzone tam od wielu miesięcy roboty powodują ogromne utrudnienia i korki. Ale jest nadzieja, że już wiosną gotowy będzie nowy tunel drogowy. Na razie jednak Opolska jest rozkopana. Sami zobaczcie, jak bardzo.

Rozkopana Opolska

Zdjęcie 2 z 37

Jak podkreśla Zarząd Inwestycji Miejskiej, budowa tunelu drogowego wzdłuż ul. Opolskiej jest już mocno zaawansowana. Konstrukcja jest jednym z 7 obiektów inżynierskich realizowanych w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. – Dzięki „schowaniu” ruchu samochodowego pod ziemię, tramwaje jadące na północ sprawnie przetną ruchliwą arterię, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód – podkreślają przedstawiciele ZIM.

Tunel drogowy budowany w ramach linii tramwajowej do Górki Narodowej będzie miał ok. 100 m długości. W dwóch komorach znajdą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Konstrukcja znajdzie się ok. 7,5 metrów pod ziemią (licząc docelową różnicę poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej i jezdniami w tunelu). Budowa tunelu wystartowała w marcu 2022 roku od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała grunt, by w jego miejsce wylewać kolejne, wykonane ze zbrojonego betonu segmenty ścian szczelinowych konstrukcji najpierw po stronie południowej, a następnie po północnej. Następnie wytyczono i wyasfaltowano łącznice drogowe, na które we wrześniu przeniesiony został ruch kołowy. Zaraz potem wykonawca zajął się starymi jezdniami ul. Opolskiej. Zostały one rozebrane, a znajdujący się pod asfaltem i podbudową grunt został kompletnie wybrany. W jego miejscu wykonawca wybudował ścianę środkową pomiędzy nowymi jezdniami. Następnie zrealizowano belki spinające segmenty ścian szczelinowych i płyt przejściowych oraz sprężenie kotew oczepów ścian szczelinowych. Wykonane ostały fundamenty i ściany tunelu.

W trakcie realizacji jest strop żelbetowy (przekrycie) tunelu. Do wykonania pozostało dokończenie stropu wraz z robotami towarzyszącymi – dylatacjami, izolacjami, elementami odwodnienia, zasypkami i warstwą konstrukcji drogowej wewnątrz tunelu.

Zgodnie z planem, oddanie do eksploatacji, w tym puszczenie ruchu w tunelu – jest przewidywane w drugim kwartale 2023 roku, czyli jeszcze przed wakacjami. Są to jednak plany uwzględniające możliwość realizacji robót pomimo trwającej zimy.

(red) (fot. Andrey Rafael/KRKnews)

Najnowsze

Co w Krakowie