Przejazd ulicą Opolską to jedno z największych wyzwań dla kierowców w Krakowie. Prowadzone tam od wielu miesięcy roboty powodują ogromne utrudnienia i korki. Ale jest nadzieja, że już wiosną gotowy będzie nowy tunel drogowy. Na razie jednak Opolska jest rozkopana. Sami zobaczcie, jak bardzo.
Jak podkreśla Zarząd Inwestycji Miejskiej, budowa tunelu drogowego wzdłuż ul. Opolskiej jest już mocno zaawansowana. Konstrukcja jest jednym z 7 obiektów inżynierskich realizowanych w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. – Dzięki „schowaniu” ruchu samochodowego pod ziemię, tramwaje jadące na północ sprawnie przetną ruchliwą arterię, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód – podkreślają przedstawiciele ZIM.
Tunel drogowy budowany w ramach linii tramwajowej do Górki Narodowej będzie miał ok. 100 m długości. W dwóch komorach znajdą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Konstrukcja znajdzie się ok. 7,5 metrów pod ziemią (licząc docelową różnicę poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej i jezdniami w tunelu). Budowa tunelu wystartowała w marcu 2022 roku od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała grunt, by w jego miejsce wylewać kolejne, wykonane ze zbrojonego betonu segmenty ścian szczelinowych konstrukcji najpierw po stronie południowej, a następnie po północnej. Następnie wytyczono i wyasfaltowano łącznice drogowe, na które we wrześniu przeniesiony został ruch kołowy. Zaraz potem wykonawca zajął się starymi jezdniami ul. Opolskiej. Zostały one rozebrane, a znajdujący się pod asfaltem i podbudową grunt został kompletnie wybrany. W jego miejscu wykonawca wybudował ścianę środkową pomiędzy nowymi jezdniami. Następnie zrealizowano belki spinające segmenty ścian szczelinowych i płyt przejściowych oraz sprężenie kotew oczepów ścian szczelinowych. Wykonane ostały fundamenty i ściany tunelu.
W trakcie realizacji jest strop żelbetowy (przekrycie) tunelu. Do wykonania pozostało dokończenie stropu wraz z robotami towarzyszącymi – dylatacjami, izolacjami, elementami odwodnienia, zasypkami i warstwą konstrukcji drogowej wewnątrz tunelu.
Zgodnie z planem, oddanie do eksploatacji, w tym puszczenie ruchu w tunelu – jest przewidywane w drugim kwartale 2023 roku, czyli jeszcze przed wakacjami. Są to jednak plany uwzględniające możliwość realizacji robót pomimo trwającej zimy.
(red) (fot. Andrey Rafael/KRKnews)