Rozpoczęła się budowa 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa k. Krakowa na drodze krajowej nr 79. Głównym elementem trasy będzie ponad 300-metrowy tunel. Pierwsze prace to rozpoznanie saperskie, rozbiórki budynków oraz przygotowanie dróg technologicznych.
W uroczystym rozpoczęciu inwestycji uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że przebiegająca przez centrum Zabierzowa DK79 – tzw. bytomka, która łączy Małopolskę ze Śląskiem i stanowi alternatywę dla płatnej autostrady A4 – jest wyjątkowo mocno obciążona ruchem samochodowym. Przez Zabierzów średnio dziennie przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów, z czego 2,5 tys. to ciężarówki. – „To droga, która zawsze budzi niepokój, ale przede wszystkim nie daje gwarancji płynnego poruszania się. To droga, która często m.in. w Zabierzowie blokuje całkowicie możliwości przewozowe, to wreszcie droga, która jest praktycznie co roku oprotestowywana przez mieszkańców” – podkreślił minister infrastruktury.
Trasa liczyć będzie ponad 10 kilometrów. Droga zacznie się za węzłem Modlniczka, gdzie będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – tam też zaplanowano trzystumetrowy tunel, po 3 i pół kilometra trasa będzie już jednojezdniowa. Przewidziano trzy skrzyżowania: w Zabierzowie, Bolechowicach i Rudawie. W ramach inwestycji powstaną 4 mosty i 7 wiaduktów. Droga ma odciążyć ruch przez centrum Zabierzowa, gdzie w ciągu doby przejeżdżają prawie 22 tysiące pojazdów.

Obwodnica rozpocznie się przy węźle Modlniczka na S52. Przez pierwsze 3,5 km będzie trasą dwujezdniową, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 m, który będzie zbudowany przy użyciu metody ścian szczelinowych, podstropowej. Nad nim powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Wychodząc z tunelu, obwodnica odbije na północ od dzisiejszej DK79. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Pagenów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod wiaduktem ma zostać pozostawiona rezerwa na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.
Wykonawcą zadania jest firma Budimex, a wartość kontraktu to prawie 676 mln zł. Planowany termin zakończenia budowy określono na sierpień 2027 roku.
Jarek Strzeboński