W Krakowie mieszka około 800 tys. osób, a do 2050 ma ich być blisko milion. Miasto dynamicznie się rozwija. W 2022 roku stolicę Małopolski odwiedziło ponad 8 mln osób. Była stolica Polski daje ogromne perspektywy do prowadzenia działalności gospodarczej. Ofertę możesz kierować nie tylko do mieszkańców, ale także turystów, których codziennie przybywają tam tysiące. Jak do nich dotrzeć? Dużą szansą jest SEO lokalne. Na czym to polega i jakie korzyści może przynieść Twojemu biznesowi?
Lokalne SEO – na czym polega?
97% osób dowiaduje się więcej o lokalnych firmach online niż z jakiegokolwiek innego źródła. W wielu przypadkach, kiedy potrzebujemy określonej usługi, poszukiwania zaczynamy od Google. Aż 91% dorosłych korzysta z wyszukiwarek w celu znalezienia informacji. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się Google, które ma ponad 90% udziału w światowym rynku. Dzięki tej wyszukiwarce możesz dotrzeć do prawie wszystkich internautów zainteresowanych Twoją ofertą. Czemu jednak nie postawić na tradycyjne formy reklamy?
Możesz zainwestować w kampanię banerową w Krakowie. Ustawiać w różnych miejscach potykacze, zamówić przyczepy reklamowe, które będą krążyć po mieście. Są takie usługi, w przypadku których to się doskonale sprawdzi, ale w wielu – będzie kosztowne i nieskuteczne. Trudno Ci będzie dotrzeć do każdego, kto akurat jest zainteresowany Twoją ofertą.
Dzięki lokalnemu SEO możesz zaprezentować ofertę wszystkim, którzy będą szukać danego produktu lub usługi online. Jak podaje Publer, 64% konsumentów skorzystało z Profilów Firm w Google, aby znaleźć dane kontaktowe lokalnego przedsiębiorstwa.
Co zrobić, aby dotrzeć do zainteresowanych ofertą przez Google? Jeśli chcesz pozyskiwać ruch z wyników organicznych, masz dwie możliwości. Więcej o nich możesz przeczytać na stronie: https://smartbuzz.pl/pozycjonowanie-stron-krakow. Przyjrzyjmy im się bliżej.
Załóż Profil Firmy w Google
Kiedy sprawdzisz wyniki wyszukiwania na zapytania lokalne, prawdopodobnie na górze zobaczysz 3 wizytówki. To tzw. trzypak z Google Maps. Znajdziesz tam dane podmiotów, które założyły Profil Firmy w Google i wypozycjonowały go. Żeby znaleźć się wśród nich, najpierw musisz mieć taką wizytówkę. Możesz ją założyć za darmo. Profil trzeba zweryfikować, a po tym może być widoczny w Google. To jednak nie oznacza, że od razu znajdzie się w trzypaku na szczycie wyników wyszukiwania. W każdej branży będziesz zmagać się z mniejszą lub większą konkurencją. Aby ją pokonać, musisz zoptymalizować profil. Wpływ na widoczność wizytówki ma wiele czynników. Są wśród nich:
- nazwa firmy – najlepiej połączyć w niej brand i kluczową frazę, ale w sposób naturalny. Może to być np. salon fryzjerski Justyna. Niezgodne z regulaminem jest natomiast upychanie słów kluczowych,
- opis oferty – masz do wykorzystania 750 zzs. W pierwszych 250 umieść najważniejsze słowo kluczowe,
- wybierz odpowiednią kategorię – sprawdź, do jakich są dodane firmy, które zajmują najwyższe pozycje na frazy, na których najbardziej Ci zależy. Jej nazwę sprawdzisz w wynikach wyszukiwania. Znajduje się obok informacji o liczbie opinii w danej wizytówce,
- wypełnij profil i aktualizuj go na bieżąco – uzupełnij wszystkie informacje, które dotyczą Twojej działalności. Jeśli coś w ofercie się zmieni, np. godziny otwarcia biura, zaktualizuj te dane. Dodawaj wpisy, zdjęcia, informacje o promocjach,
- zachęcaj klientów do dodawania opinii – najlepiej, jeśli pojawiają się regularnie, są długie i zawierają słowa kluczowe związane z Twoją działalnością,
- zdobywaj NAP-y – to skrót od Name, Address i Phone Number. Chodzi tutaj głównie o pozyskiwanie wpisów w sieci, które zawierają dane adresowe firmy, jej nazwę, numer telefonu, a często również adres strony.
Oczywiście osiągniecie oczekiwanej widoczności, wymaga czasu. Twoja oferta może się wyświetlać w wynikach lokalnych nie tylko w trzypaku. Gdzie jeszcze?
Pozycjonowanie strony w Google
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby oprócz wizytówki, w wynikach wyświetlała się również Twoja witryna. W tym przypadku wpływ na widoczność mają inne czynniki. Pozycjonowanie strony lokalnej z Krakowa (i innych miast) w Google obejmuje:
- optymalizację witryny pod słowa kluczowe – ustal za pomocą takich narzędzi, jak np. Senuto, Semstorm czy Planer słów kluczowych Google, jakie frazy powinny się znaleźć w treściach. Musisz przygotować słowa dla poszczególnych podstron, a następnie umieścić je w odpowiednich miejscach. Główna fraza powinna się znaleźć w tytule i opisie SEO, nagłówku H1, pozostałych nagłówkach, leadzie, a także naturalnie – w samej treści. Mniej istotne – w pozostałych nagłówkach (H2-H6) i w akapitach. Jeśli dodajesz zdjęcia, nazwa pliku powinna zawierać najważniejsze słowo kluczowe. Użyj jej również w opisie fotografii – tagu alt,
- dopracuj linkowanie wewnętrzne – poszczególne podstrony powinny zawierać odnośniki do innych URL-i na stronie. Nie chodzi wyłącznie o menu główne, ale także stopkę, linki w treściach czy pod nimi. Możesz, np. ze wpisów na blogu linkować do stron, na których znajduje się opis danej usługi. To wpływa nie tylko na pozycję, ale również może przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży,
- optymalizacja techniczna – obejmuje wiele działań. Strona powinna osiągać dobre wyniki Core Web Vitals, szybko się ładować, mieć wdrożone szyfrowane połączenie (certyfikat SSL) czy być dopasowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Trzeba usunąć błędy indeksowania, dodać mapę witryny w Google Search Console. Ilość pracy zależy od stanu Twojej witryny.
- linkowanie zewnętrzne – ważnym czynnikiem rankingowym są również odnośniki z innych stron, które prowadzą do Twojej. Możesz je pozyskiwać z różnych źródeł – z artykułów sponsorowanych, for, katalogów, Wikipedii, komentarzy i na wiele innych sposobów. Pamiętaj, że najważniejsza jest nie ich liczba, tylko jakość.
Pozycjonowanie wymaga czasu, ale może przynieść znakomite efekty. Twoja firma może zajmować dwa miejsca w wynikach wyszukiwania.