Lipiec przyszłego roku to deklarowany termin oddania Północnej Obwodnicy Krakowa. Droga planowana była od lat siedemdziesiątych. Po jej ukończeniu domknięty zostanie ring wokół Krakowa.
(fot. s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl)Teren budowy obwodnicy wizytował dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył minister, termin oddania drogi do użytku zostanie dotrzymany.
Min. @AMAdamczyk: "Północna Obwodnica Krakowa #S52 jest w budowie. Planowano ją już w latach 70. Deklarowaliśmy, że nasz rząd zrealizuje te plany. Dotrzymujemy słowa." #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/nBb3s5qy9f
— Szymon Huptyś (@SzHuptys) June 27, 2022
Według kontraktu termin zakończenia prac to 47 miesięcy od daty podpisania umowy. Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.
Północna Obwodnica Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta przez DK79. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach – pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.
Aktualnie prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Całkowity koszt tej inwestycji to blisko 1,43 mld złotych z czego 680 milionów to unijne dofinansowanie.
(JS)