Ta droga odkorkuje Kraków? Podano termin otwarcia

Lipiec przyszłego roku to deklarowany termin oddania Północnej Obwodnicy Krakowa. Droga planowana była od lat siedemdziesiątych. Po jej ukończeniu domknięty zostanie ring wokół Krakowa.

Tak się buduje północna obwodnica Krakowa

Zdjęcie 1 z 21

(fot. s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl)

Teren budowy obwodnicy wizytował dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył minister,  termin oddania drogi do użytku zostanie dotrzymany.

Według kontraktu termin zakończenia prac to 47 miesięcy od daty podpisania umowy. Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.

Północna Obwodnica Krakowa  połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta przez DK79. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach – pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.

Aktualnie prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu. 

W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Całkowity koszt tej inwestycji to blisko 1,43 mld złotych z czego 680 milionów to unijne dofinansowanie.

(JS)

 

6 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie