To pierwszy taki zeroemisyjny autobus w Polsce. 400 kilometrów zasięgu (ZDJĘCIA)

W krakowskiej zajezdni w Płaszowie zaprezentowany został autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zasilany wodorem. Jest to pierwszy taki zeroemisyjny autobus w Polsce, który po Krakowie zostanie zaprezentowany w innych polskich miastach. Pojazd na trasie o średnich wymaganiach potrafi pokonać nawet 400 km.

Autobus eCitaro Fuel Cell jest pierwszym Citaro wyposażonym w ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór i tlen z powietrza do generowania energii elektrycznej dla silników elektrycznych podczas jazdy. Daimler Buses zdecydował o zastosowaniu napędu z baterią o dużej pojemności i kompaktowym ogniwem paliwowym. Ogniwo wodorowe eCitaro fuel cell nie służy tu zatem jako główne źródło energii, a jedynie do zwiększenia zasięgu.

Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni, za pomocą złącza plug-in. Takie możliwości pozwalają bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi.

– Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni, za pomocą złącza plug-in – informuje krakowski przewoźnik.

Ponadto, eCitaro Fuel Cell – w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową – jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji. I właśnie w ruchu miejskim, gdzie autobus często musi zwalniać, zwłaszcza zaś w miejscach o wymagającej topografii, ma to znaczący wkład w ogólny bilans oszczędności osiąganych przez eCitaro Fuel Cell. Duża pojemność baterii pozwala na wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach, na przykład na wzniesieniach terenu w obszarach górskich, bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w górnym, a tym samym nieefektywnym zakresie mocy.

W eCitaro fuel cell wodór wykorzystywany jest w postaci gazowej i znajduje się pod ciśnieniem 350 bar. W autobusie 12-metrowym stosowanych jest pięć zbiorników, których całkowita pojemność pozwala zabrać w trasę 25 kg wodoru. Natomiast w autobusie przegubowym, w zależności od życzenia klienta, znajduje się sześć lub siedem zbiorników mieszczących 30 lub 35 kg wodoru.

MPK złożyło już wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko ten wniosek uzyska akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie zarząd MPK już zaakceptował projekt przygotowania nowej zajezdni do obsługi autobusów zasilanych wodorem. W Zajezdni Płaszów od czerwca 2022 roku są eksploatowane autobusy zasilane wodorem i to tam stanęła pierwsza w Polsce stacja Orlenu do tankowania wodoru.

Kraków chce kupić dziesięć autobusów wodorowych. Pierwszy wyjechał dzisiaj na linie

Najnowsze

Co w Krakowie