Tramwaj do Mistrzejowic [wizualizacje, video]. Kiedy ruszy budowa?

Konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak, które ma budować linię tramwajową do Mistrzejowic, złożyło wniosek o wydanie zezwolenia na realizację tej inwestycji. Roboty powinny ruszyć jeszcze przed wakacjami. Tramwaj przejedzie nową trasą pod koniec 2024 roku.

Linia tramwajowa do Mistrzejowic - wizualizacje

Zdjęcie 1 z 8

Wniosek o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej został złożony już na początku stycznia 2022 roku. Zaktualizowany harmonogram budowy przewiduje, że mieszkańcy Krakowa skorzystają z nowego połączenia tramwajowego pod koniec 2024 r. W oczekiwaniu na pozwolenia budowę kontynuowane są prace nad dokumentacją projektową, w tym m.in.: nad szczegółowym fazowaniem robót, stałą i tymczasową organizacją ruchu w rejonie inwestycji oraz projektem technicznym.

Nowa linia tramwajowa skróci czas dotarcia z Mistrzejowic do centrum o ok. 12 minut, wyeliminuje konieczność przesiadek i znacząco polepszy komfort podróżowania transportem zbiorowym. Dzięki inwestycji poprawi się też poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu – chodniki i drogi dla rowerów zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Wzdłuż linii projektowane są nowe nasadzenia, a dobierane gatunki drzew i krzewów będą odporne na trudne miejskie warunki. Proponowane rozwiązania uwzględniają przyjazne środowisku technologie, m.in. energooszczędne oświetlenie LED, zasilane energią odnawialną smarownice przytorowe, „zielone przystanki” i „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych. Wybrane wiaty przystankowe wyposażone będą w ogniwa fotowoltaiczne.

Ostatnie miesiące wniosły do projektu bardzo istotne zmiany z punktu widzenia mieszkańców Krakowa. Uwzględniono infrastrukturę dla planowanego premetra i tramwaju w ul. Strzelców. To konkretna oszczędność czasu i pieniędzy przy realizacji przyszłych przedsięwzięć – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

– Nasz projekt w pełni wykorzystuje korzyści jakie oferuje PPP. Jedną z najistotniejszych jest to, że inwestycja nie obciąża długu publicznego gminy. Ten model realizacji przedsięwzięcia uzależnia wynagrodzenie partnera prywatnego od dostępności nowego połączenia, a to gwarancja wysokiego standardu wykonania i utrzymania infrastruktury, w naszym przypadku przez 20 lat – przekonuje Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

(red)

2 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie