Tramwaj do Mistrzejowic z pozwoleniem na budowę. Mieszkańców czekają pierwsze utrudnienia

O krok bliżej do rozpoczęcia budowy długo wyczekiwanego tramwaju do Mistrzejowic. 9 maja projekt  otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. To oznacza, że po przekazaniu gruntów przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, wykonawca rozpocznie organizowanie placu budowy oraz prace przygotowawcze. Zgodnie z obecnym harmonogramem nowa infrastruktura będzie gotowa z końcem 2025 roku.

 – Uzyskanie ZRID-u to kamień milowy, który umożliwi nam rozpoczęcie
budowy linii tramwajowej. Podobnie, jak mieszkańcy, czekaliśmy na ten moment od dawna – mówi Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak – Droga do uzyskania zgody była wyboista, ale wprowadzone zmiany uwzględniły
potrzeby lokalnej społeczności i pomogły zwiększyć korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron – podsumowuje Krzysztof Dziobek.

Za sprawą zgłaszanych przez mieszkańców postulatów wprowadzano modyfikacje w pierwotnym projekcie. Efektem jest m.in. zmniejszeniem natężenia hałasu oraz redukcją liczby ekranów akustycznych. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu przekroju ulicy Meissnera, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na tereny zielone oraz nasadzenia roślin. 
Wcześniej projektanci linii tramwajowej wydłużyli podziemny przebieg trasy pod rondem Polsadu i rondem Młyńskim do ponad 1,2 km oraz dostosowali go do obsługi przyszłego „premetra” – Bezkolizyjne poprowadzenie tramwaju na poziomie -1 jest istotne nie tylko z punktu widzenia organizacji ruchu na skrzyżowaniach, ale przyczynia się również do ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców –  tłumaczy wykonawca 

Rozpoczęcie pierwszych prac uzależnione jest od przekazania terenu pod plac budowy przez ZDMK, co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Po przejęciu terenu wykonawca przystąpi do niezbędnych prac przygotowawczych, które potrwają około 3 miesięcy.
W tym czasie mogą pojawić się miejscowe, krótkotrwałe zmiany w organizacji ruchu, o których mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem. W kolejnym etapie rozpoczną się prace związane z przebudowaniem kolizji sieci podziemnych.

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o.
Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Tramwaj do Mistrzejowic. 1059 drzew koliduje z budową

(JS)

5 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie