Dziś ruszają konsultacje społeczne dotyczące Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Możecie zobaczyć, którędy pobiegną nowe drogi i jak będą wyglądać.
Poniżej potencjalny przebieg Trasy Pychowickiej i Łagiewnickiej. Zdjęcia pokazują, przez jakie tereny muszą przebiegać nowe drogi.
Trasa Pychowicka ma dwa warianty z mostem lub tunelem pod Wisłą i planowanym kanałem krakowskim. Również Trasa Zwierzyniecka ma 2 warianty, jeden zakłada trzy tunele, w tym jeden tunel dla linii tramwajowej.
Spółka Trasa Łagiewnicka, która odpowiada za przygotowanie projektów Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej, zaznaczają, że to nie są materiały ostateczne, przygotowano je na spotkania z mieszkańcami, ale to już duże przybliżenie tego, co jest zakładane do budowy.
Tras Pychowicka może kosztować od 700 mln złotych do 1 mld złotych. Trasa Zwierzyniecka w najdroższym wariancie – z linią tramwajową to koszt rzędu 2,3 mld złotych. Kierowcy będą mogli z nich skorzystać około roku 2030.
Trasa Pychowicka: w jej przypadku opracowano 6 wariantów, jednak tylko dwa z nich (o numerach 5 i 6) uzyskały pozytywną akceptacje Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Z uwagi na brak akceptacji ww. instytucji odstąpiono od prezentacji pozostałych wariantów opracowanych w ramach realizacji umowy. Z uwagi na brak możliwości poprowadzenia linii tramwajowej w tunelu, w obu wariantach zaproponowano most, którym nad Wisłą poprowadzono ruch pieszych, rowerowy i tramwajowy – jak w przypadku estakady Lipska – Wielicka. Prezentowane warianty różnią się więc sposobem poprowadzenia ruchu samochodowego przez Wisłę. Dla Wariantu 5 przewidziano w tym celu tunelem pod Wisłą, zaś dla Wariantu 6 zaproponowano jego poprowadzenie mostem. W obu wariantach przewidziano budowę huba komunikacyjnego w rejonie Ks. Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum.
Trasa Zwierzyniecka: w ramach tej Trasy opracowano 4 warianty. Dla dwóch z nich (2 i 4) przewidziano linie tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego na Ks. Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie. W ramach Wariantu 1 pod Wzgórzem św. Bronisławy w osi Kopca Kościuszki zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. W ramach Wariantu 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (3 komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P&R Przegorzały z węzłem Balickim. W ramach Wariantu 3 zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. W ramach Wariantu 4 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (3 komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P&R Przegorzały z węzłem Balickim.
(GS) (fot. mamy wizualizacje, mapy – materiały prasowe spółki Trasa Łagiewnicka)