Lokalizacja nowych kasyn, rozbudowa systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta, budowa tramwaju dwusystemowego łączącego Wieliczkę z Krakowem oraz zmiany zasad funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, to główne tematy, którymi zajmie się Rada Miasta Krakowa podczas najbliższej sesji. Dodatkowo radni wysłuchają także informacji Straży Miejskiej na temat możliwości usuwania wraków z krakowskich ulic.
27 września w środę o godz. 10.00 w Sali Obrad RMK przy pl. Wszystkich Świętych 3-4 rozpocznie się 118. sesja Rady Miasta Krakowa. Radni procedować będą 12 projektów uchwał dotyczących uzyskania koncesji zatwierdzającej lokalizację kasyn. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych aktualny limit kasyn dla Krakowa wynosi cztery. Obecnie w Krakowie takie lokale rozrywkowe znajdziemy przy ul. Kalwaryjskiej 9 – 15, ul. Armii Krajowej 11, ul. Papierniczej 3 oraz placu Szczepańskim 3.. Wszystkie lokalizacje mają wydane koncesje od maja 2018 roku. To oznacza, że w tym roku licencje na prowadzenie kasyn wygasną i spółki muszą starać się o kolejne. Pierwszym krokiem jest podjęcie uchwały rady gminy zatwierdzającej lokalizację kasyna.
Radni zajmą się też projektem rezolucji grupy radnych w sprawie realizacji studium wykonalności dla budowy tramwaju dwusystemowego łączącego Wieliczkę z siecią tramwajową miasta Krakowa. – Tramwaj dwusystemowy to wykorzystywany z powodzeniem w wielu europejskich aglomeracjach szynowy środek transportu publicznego łączący w sobie zalety transportu kolejowego i tramwajowego. Dzięki standardowemu rozstawowi szyn (1435 mm) jest możliwe jego wykorzystanie zarówno w krakowskiej sieci tramwajowej, jak i też kolejowej. Wprowadzenie tramwaju dwusystemowego będzie zdecydowanie tańsze od budowy równoległej do linii kolejowej 109 nowej linii tramwajowej oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie aglomeracji krakowskiej – piszą radni w projekcie rezolucji skierowanej do Prezydenta Miasta Krakowa i Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka.
Grupa radnych wystąpiła również apelem o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta Krakowa poprzez budowę nowych przystanków kolejowych oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa). Projekt rezolucji zaadresowano do Ministra Infrastruktury i Zarządu Województwa Małopolskiego. – Wnosimy o podjęcie wspólnych z miastem Kraków działań skutkujących rozwojem systemu kolei aglomeracyjnej poprzez budowę na linii kolejowej nr 8 nowych przystanków kolejowych: Kraków – Prądnik Czerwony, Kraków – Prądnik Biały, Kraków – Żabiniec (al. 29 Listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej. Wnosimy ponadto o włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa) i budowę w jej przebiegu następujących przystanków: Kraków- Olsza wraz z przejściem podziemnym pomiędzy ul. Lotniczą a ul. Chałupnika/Raciborskiego, Kraków – Dąbie oraz Kraków – ul. Dekerta – interweniują radni w projekcie rezolucji.
Kolejna rezolucja grupy radnych dotyczy kwestii zmiany zasad funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, została ona skierowana do Sejmu i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. – Zjawisko wykluczenia transportowego w Polsce postępuje od lat i obejmuje coraz to nowe obszary, likwidowane są kolejne połączenia, zaś gwałtowne wzrosty ceny paliw oraz prądu mogą spowodować zapaść w komunikacji zbiorowej. Degradacja komunikacji zbiorowej nie dotyczy już tylko prowincji, ale również w coraz większym stopniu transportu publicznego miejskiego i podmiejskiego w całej Polsce. Tylko w krakowskim budżecie dla zbilansowania kosztów komunikacji miejskiej brakuje 340 mln zł, zaś władze Krakowa ostrzegają przed radykalnymi cieciami w sieci komunikacyjnej. Problem jednak odnosi się do całej Polski. Aby uniknąć pogłębiającego się stanu kryzysu w komunikacji należy przeformułować cele i zakres działania – czytamy w projekcie rezolucji.
W trakcie sesji radni wysłuchają (wraz z dyskusją) informacji Straży Miejskiej na temat możliwości usuwania wraków z krakowskich ulic. Porzucone samochody stanowią nie tylko ogromne zagrożenie dla środowiska, ale także zajmują jakże cenne miejsca parkingowe w Krakowie. Od początku roku, w wyniku działań strażników miejskich 1500 takich pojazdów zniknęło z miejskiej przestrzeni. Część z nich trafiła na parking miejski, reszta została usunięta przez samych właścicieli. Zgodnie z art. 50a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym straż miejska może usunąć pojazd, którego stan wskazuje, że nie jest on użytkowany oraz pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych, znajdujący się na drodze publicznej, w strefie ruchu oraz w strefie zamieszkania. Pojazdy z dróg wewnętrznych mogą być usunięte tylko wtedy, gdy stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, czyli np. posiadają wystające ostre elementy, rozbite szyby. W sytuacji gdy pojazd zaparkowany jest na drodze wewnętrznej i nie stanowi zagrożenia – nie ma podstaw, aby go usunąć. Strażnicy rozmawiają wówczas z właścicielem pojazdu i proszą go o doprowadzenie auta do stanu używalności lub usunięcie go z miejsca.
Radni podczas drugiego czytania procedować też będą projekty uchwał w sprawie uchylenia uchwały nr LVII/1678/21 z 5 maja 2021 r. oraz wycofania zgody na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków, zabudowanych budynkami użytkowymi położonymi w Krakowie przy ul. Zamoyskiego 42 B, C, F, G, H, I. W drugim czytaniu radni zadecydują o losie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Soboniowice II” , natomiast w trybie jednego czytania procedować będą projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu zmiany uchwały nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”.
Patrycja Bliska