Pojazd stworzony przez Stadler Polska i Solaris Bus & Coach SA wyróżniać się będzie szerokością drzwi dla pasażerów, która wyniesie aż 1,4 metra. Pozwoli to na szybszą wymianę podróżujących. Krakowianie w środku znajdą również gniazdka oraz porty USB. W tramwaju nie zabraknie klimatyzacji.
– Bardzo się cieszę, że będziemy mieć nowe pojazdy. Uważam, że jest to potrzebne zarówno motorniczym jak i pasażerom. Teraz prowadzenie pojazdu będzie dla nas znacznie bardziej komfortowe, a mamy z wózkami i osoby niepełnosprawne będą łatwiej wsiąść do pojazdu. Na tramwaje niskopodłogowe jest naprawdę duże zapotrzebowanie – opowiada Jacek, motorniczy.
Lodówka i podgrzewane siedzenia
Prowadzenie pojazdu będzie prostsze dla motorniczego. W kabinie znajdą się ergonomiczne przyciski, lodówka i podgrzewane siedzenia. Jazda będzie bezpieczniejsza, bo każdy wagon będzie wyposażony w absorbery energii minimalizujące skutki kolizji z innymi pojazdami. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w technologię zmniejszającą drgania emitowane podczas podróży. Tramwaje będą mieć nowy wygląd, ale będzie on nawiązywał do wcześniejszych motywów – bieli i niebieskiego. Na pojazdach pojawi się lajkonik.
– Komfort pasażerów jest dla nas bardzo ważny, ale pamiętajmy, że motorniczy spędza za sterem tego tramwaju co najmniej 8 godzin. On też musi mieć bardzo wygodne miejsce pracy. Producent naprawdę zadbał o to, żeby prowadzący ten tramwaj miał bardzo wygodną pracę. Poza klimatyzacją, ergonomią kabiny, dobrym ustawieniem przycisków to pojawi się nawet lodówka dla prowadzących, by mogli tam schować swoje śniadanie – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Wartość zamówienia 35 tramwajów wynosi ponad 314 mln złotych, ale Kraków dostał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 warte aż 125 mln złotych. Jeżeli miasto zamówi kolejne 15 pojazdów to wtedy cena za 50 tramwajów wyniesie 450 mln złotych.
Kolejne niskopodłogowe tramwaje
W Stacji Obsługi i Remontów MPK prezydent miasta Jacek Majchrowski, Prezes Zarządu MPK S.A. Rafał Świerczyński oraz Wiceprezes Zarządu MPK S.A. Mariusz Szałkowski podpisali dokument ogłoszenia o dialogu technologicznym w sprawie zamówienia kolejnych 60 niskopodłogowych tramwajów. Koszt kontraktu to ok. 550 mln złotych. Podpisanie dialogu technicznego pozwoli na przygotowanie się do ogłoszenia przetargu w 2019 roku.
– Wiemy, że osoby niepełnosprawne, starsze oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi oczekują niskiej podłogi nie tylko w autobusach, ale również w tramwajach. Dlatego chcemy w ciągu kilku najbliższych lat zainwestować w wymianę taboru tramwajowego, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Tramwaje kupowane jako fabrycznie nowe będą wtedy stanowić 2/3 całego taboru- opowiadał prezydent Jacek Majchrowski.
Just.


