Budowa ulicy 8 Pułku Ułanów, która docelowo połączy ulicę Zawiłą ze skrzyżowaniem ulic Kapelanka i Brożka, będzie kosztować 33,7 mln złotych. Nowa inwestycja ma ułatwić poruszanie się samochodem, autobusem i rowerem pomiędzy dzielnicami Dębniki i Łagiewniki-Borek Fałęcki. Mieszkańcy okolic od lat są sceptycznie nastawieni do tej dużej inwestycji drogowej, obawiając się m.in. hałasu oraz wycinki drzew.
Ulica 8 Pułku Ułanów ma za zadanie poprawić obsługę komunikacyjną w południowo-zachodniej części Krakowa. Docelowo nowa droga połączy ul. Zawiłą ze skrzyżowaniem ul. Brożka, Grota-Roweckiego i Kapelanka. Takie rozwiązanie poprawi komfort podróżowania mieszkańców na granicy dzielnic, odciążając przede wszystkim ulicę Kobierzyńską, a także Zakopiańską.
W ramach inwestycji zostanie wybudowana droga o długości 2,7 km, po jednym pasie w każdą ze stron. Dzięki inwestycji wzbogaci się też sieć dróg rowerowych. W ramach zadania powstaną również chodniki, przebudowana będzie infrastruktura techniczna.
Mieszkańcy bloków przy ulicy Lipińskiego oraz okolicznych osiedli sprzeciwiają się budowie nowej drogi, która ma przebiegać w ich sąsiedztwie. Argumentują, że trasa ta została zaplanowana zbyt blisko budynków mieszkalnych, szkół i terenów zielonych, co budzi ich obawy o degradację środowiska.
Mieszkańcy Ruczaju, przez które droga ma prowadzić, zintensyfikowali swoje protesty, podkreślając, że zieleń zostanie zastąpiona betonem. Wyrażają zaniepokojenie z powodu perspektywy życia w sąsiedztwie ruchliwej trasy, co według nich przyniesie hałas, zwiększenie ruchu samochodowego, zanieczyszczenie powietrza oraz utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu.
Twierdzą, że ich sprzeciw wobec budowy drogi w tym miejscu jest niezmienny od lat, a teraz staje się jeszcze bardziej uzasadniony. Zwracają uwagę, że ulica Lipińskiego jest kluczową wewnętrzną drogą na osiedlu, gdzie mieszka wiele tysięcy osób, w tym uczniowie dwóch pobliskich szkół.
Podkreślają, że teren zielony wzdłuż tej ulicy jest nie tylko miejscem odpoczynku, ale także ważnym rezerwuarem wodnym w przypadku ewentualnych powodzi. Zamiast tego, jak mówią, planuje się rozbudowę betonowej infrastruktury, co nie tylko zwiększy ruch samochodowy, ale również przyczyni się do pogorszenia jakości powietrza i wzrostu ryzyka chorób związanych z zanieczyszczeniem środowiska.
Dodatkowo, mieszkańcy okolic skrzyżowania ulic Lipińskiego i Strąkowej są szczególnie zaniepokojeni planowanym rozmiarem inwestycji, która ma obejmować szeroką drogę oraz duże skrzyżowanie w bezpośrednim sąsiedztwie ich domów. Obawiają się, że taki rozwój sytuacji znacząco pogorszy warunki życia w ich okolicy, zmieniając dotychczas spokojne sąsiedztwo w zatłoczony i hałaśliwy teren, co, jak mówią, uczyni codzienne życie niemal niemożliwym.
Zarząd Inwestycji Miejskich, odpowiedzialny za realizację projektu, uspokaja, że nowa droga ma pełnić funkcję drogi zbiorczej z jednym pasem ruchu w każdym kierunku, co minimalizuje jej wpływ na otoczenie, zgodnie z wydaną decyzją środowiskową.
– Przy realizacji inwestycji zostaną zastosowane środki mające na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko. Zastosowane rozwiązania są zgodne z obowiązującymi normami technicznymi oraz przepisami prawa, a po przeprowadzeniu niezbędnych konsultacji i uzgodnień, zostały zatwierdzone odpowiednią decyzją administracyjną, co świadczy o ich bezpieczeństwie – wyjaśnia ZIM.
ZIM podkreśla również, że korytarz projektowanej ulicy 8 Pułku Ułanów opiera się na dokumentach funkcjonujących w przestrzeni publicznej od wielu lat, takich jak plan zagospodarowania przestrzennego, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowania koncepcyjne.
– W trakcie przygotowań projektowych odbyły się konsultacje z mieszkańcami, a wszelkie możliwe do uwzględnienia uwagi zostały wprowadzone do ostatecznej wersji projektu – zaznacza miejska jednostka.
Patrycja Bliska