Ten remont może kompletnie sparaliżować wjazd do Krakowa od strony Wieliczki. Ale konieczna jest naprawa czterech wiaduktów na węźle A4 Kraków Wieliczka. Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła przetarg, który wyłoni firmę wykonującą remont. Jednym z warunków przetargowych jest zminimalizowanie utrudnień na autostradzie A4.
– Zainteresowane firmy i konsorcja mogą składać oferty do przetargu na wykonanie prac remontowych na wiaduktach i łącznicach węzła A4 Kraków Wieliczka. Oferty można składać do 24 sierpnia 2022 roku – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Wykonawca będzie zobowiązany do opracowanie projektów technologicznych dla robót remontowych, uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, uzgodnień i pozwoleń, opracowania i zatwierdzenie projektu tymczasowej organizacji ruchu oraz dokumentacji robót budowlanych. Prace remontowe obejmą wymianę desek gzymsowych na czterech obiektach oraz częściową wymianę i naprawę elementów ich wyposażenia. W trakcie robót wymagane będzie skuteczne i trwałe usunięcie wszystkich stwierdzonych uszkodzeń, w tym są: uzupełnienie ubytków materiału, zabezpieczenia powierzchniowe, likwidacja przecieków, uzupełnienie brakujących elementów wyposażenia.
Roboty prowadzone będą na podporach, konstrukcjach ustrojów nośnych i dojazdach:
•łącznicy Kraków – Tarnów
•wiaduktu relacji Kraków – Wieliczka
•wiaduktu relacji Wieliczka – Kraków
•łącznicy Wieliczka – Balice
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu w tym miejscu przyszłemu wykonawcy postawiono kilka warunków:
•przygotowanie organizacji ruchu uwzględniającej prowadzenie robót w systemie 24-godzinnym, od poniedziałku do piątku, a w soboty do godz. 15.00,
•prace należy prowadzić w sposób minimalizujący utrudnienia w ruchu na autostradzie A4,
•preferowane utrzymanie ruchu na autostradzie A4 na 3 pasach ruchu, dopuszcza się zawężanie do 2 pasów ruchu w wyjątkowych przypadkach,
•prace remontowe w zakresie wymiany desek gzymsowych należy wykonywać jednocześnie na wszystkich obiektach nad A4.
•utrudnienia powinny ograniczyć się do realizacji robót remontowych max do 4 miesięcy.
– W przypadku łącznic wymagamy, aby ruch został utrzymany, dopuszczamy tylko krótkie zamknięcia ruchu w godzinach nocnych, jednak pod warunkiem wyznaczenia tras objazdu – zaznacza przedstawicielka GDDKiA.
Maksymalny termin zakończenia remontu wynosi 200 dni, licząc od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresu zimowego tj. od 1 grudnia do 30 marca.
Według pomiarów przeprowadzonych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 w rejonie węzła Kraków Wieliczka średnio na dobę przejeżdża od 75 000 do 79 000 pojazdów. I to ich kierowców czekają wkrótce spore kłopoty w tym miejscu.
(GEG)