Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla węzła rozjazdowego Piłsudskiego wraz z niezbędną przebudową układu drogowo-torowego ulicy Straszewskiego. Projektanci będą musieli skorygować oś torowiska i zlikwidować istniejące kontrałuki. Wszystko z myślą o bezpieczniejszym i płynniejszym przejeździe tramwajów.
Skrzyżowanie ulicy Piłsudskiego i Straszewskiego jest jednym z najbardziej kolizyjnych miejsc na tramwajowej mapie Krakowa. Wystarczy przypomnieć bardzo groźnie wygladjący wypadek z udziałem dwóch tramwajów, z których jeden stracił… kabinę ( o sprawie pisaliśmy tutaj ). Wykolejenia i kolizje w tym miejscu wynikają z bardzo ciasnych łuków, które muszą pokonywać tramwaje. W 2015 roku wykonano dodatkowo przesunięcie torowiska w stronę Plant w ramach przebudowy ulicy Podwale. Powstałe tzw. kontrałuki dodatkowo utrudniają sprawny przejazd tramwajów.
Obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa zobowiązuje zwycięzcę przetargu do zaprojektowania korekty osi torowiska celem wyprostowania jego przebiegu i likwidacji istniejących kontrałuków w celu ukształtowania docelowego jednokierunkowego ruchu wzdłuż ul. Straszewskiego
Projektant będzie musiał uwzględnić budowę łuków torowych o maksymalnych promieniach. Torowisko w ciągu Straszewskiego ma zostać skorygowane i dostosowane do istniejącego usytuowania torów (likwidacja kontrałuków torowych). Projektant musi też uwzględnić odcinek Piłsudskiego do przystanku Uniwersytet Jagielloński. Wykonany ma zostać peron przystankowy, który zostanie dosunięty do torowiska (z zachowaniem skrajni). Długość peronu to 45 m, a wysokość – 17 cm nad główką szyny. Zastosowane mają zostać krawężniki typu kassel. Torowisko w Piłsudskiego i Straszewskiego (w kierunku ul. Podwale) ma zostać dostosowane także do skrajni autobusowej.
Dodatkowo zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych oraz pozyskanie wszelkich uzgodnień. Projektant musi też uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę. Prace projektowe i pozyskiwanie pozwoleń ma zająć dziewięć miesięcy.
W przetargu wystartowała jedynie firma Progreg, która wyceniła prace na 169,740 zł, co mieści się w budżecie określonym na 600 tys. zł
(JS)