Podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do godziny, a do Zakopanego do 1 godz. 40 min. Będzie to możliwe dzięki budowie najdłuższego tunelu w Polsce, o długości blisko czterech kilometrów, który powstanie niedaleko Limanowej. Inwestycja ma być ukończona w 2027 roku.
Na południu Polski trwa realizacja największej w regionie inwestycji kolejowej. Projekt Podłęże-Piekiełko, o wartości 1,9 mld zł, obejmuje budowę i modernizację kilku kluczowych linii kolejowych. Inwestycja, realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego, znacząco skróci czas podróży pociągami, co jest szczególnie istotne dla ruchu turystycznego. Nowoczesne tory będą wykorzystywane m.in. przez pociągi dalekobieżne.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Jednym z kluczowych elementów projektu jest budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Tunel o długości 3,8 km będzie zlokalizowany pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka, na terenie Pisarzowej. Jeden wlot tunelu znajdzie się przy granicy z Mordarką, drugi na pograniczu z Męciną. Koszt tej inwestycji to ponad 750 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na przestrzeni 10 miesięcy.
Wydrążenie tunelu przez maszynę TBM z Chin
Tunel będzie drążony za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) sprowadzonej z Chin, specjalnie przystosowanej do pracy w trudnych, skalistych warunkach. Transport tunelownicy TBM o średnicy dziesięciu metrów to skomplikowany proces. Maszyna zostanie przetransportowana drogą morską, a następnie lądową, co wymaga opracowania specjalnego projektu organizacji ruchu. Prace drążeniowe mają ruszyć w połowie przyszłego roku, a obecnie specjaliści przygotowują dokumentację technologiczną i uzgadniają konieczne pozwolenia.
Zgodnie z harmonogramem, TBM ma wydrążyć tunel między miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Start drążenia ma rozpocząć się w połowie 2025 roku. Prace będą realizowane równolegle z montażem obudowy żelbetowej. Tarcza maszyny drążącej dla głównego tunelu ma średnicę blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego będzie to ok. 4 m. Wykonawca planuje codzienne tempo drążenia na poziomie od 10 do 15 m tunelu wraz z obudową
Modernizacja linii 104 Chabówka – Nowy Sącz
Kiedy inwestycja między Limanową a bocznicą Klęczany dobiegnie końca, plan zakłada, że będzie to w drugim półroczu 2026 roku, pociągi pasażerskie pomkną po torach z prędkością do 160 kilometrów na godzinę, a towarowe, 100 kilometrów na godzinę.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz kosztuje ponad 3 mld zł. Kolejny etap, za blisko 4 miliardy, to budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna. W ramach inwestycji powstanie w sumie ponad 58 kilometrów nowych, zeletryfikowanych linii, osiem estakad o łącznej długości blisko 8 km, jedenaście tuneli, dwadzieścia mostów, siedemnaście wiaduktów kolejowych, czternaście wiaduktów samochodowych i jedenaście przejazdów kolejowo-drogowych. Kosz całości przedsięwzięcia to 7 mld złotych. Nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną ma być gotowa do 2029 roku.
Kraków-Zakopane w 90 minut
Dzięki inwestycji podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90 minut. Pociągi na trasie Kraków – Nowy Sącz pokonają dystans w około 60 minut.
– To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut. Mamy przed sobą historyczną inwestycję – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.