Szykuje się rewolucja w płaceniu za przejazdy komunikacją miejską w Krakowie

Wsiadasz do tramwaju lub autobusu, przykładasz kartę do specjalnego czytnika. Przy wysiadaniu robisz to samo. I nic więcej cię nie interesuje. To system nalicza opłaty, a do tego wybiera najkorzystniejszy finansowo system dla pasażera. Taką rewolucję z płaceniu za przejazdy komunikacją miejską w Krakowie szykuje Zarząd Transportu Publicznego.

Ta rewolucja to nowy system taryfowy oparty o technologię MTT/PaYG. Pozwoli on pasażerom opłacać bilety komunikacji miejskiej w Krakowie z wykorzystaniem bezstykowych kart płatniczych oraz telefonów czy zegarków z NFC. Takie rozwiązanie taryfowe można spotkać np. w Londynie, a w uproszczonej wersji w Polsce m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tychach. – Dodatkowo, system, który chcemy wprowadzić do krakowskich autobusów i tramwajów będzie obliczał za pasażera najkorzystniejszą dla niego taryfę przejazdową – podkreśla Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego. – Oznacza to, że pasażer, który korzysta sporadycznie z komunikacji miejskiej w Krakowie, niekoniecznie musi kupować z każdym przejazdem bilet do kasowania, ponieważ system pod koniec dnia może obliczyć za niego korzystniejszą ofertę, np. zamiast kilku biletów jednorazowych jeden bilet dzienny. Będzie to działało również dla pasażerów, którzy częściej podróżują komunikacją miejską np. kilka razy w tygodniu. Wtedy system zsumuje te wszystkie dni w wybranym przedziale czasowym i automatycznie naliczy miesięczny bilet o czym poinformuje pasażera, że od tej chwili do końca miesiąca jego przejazdy nie będą generowały kosztów – tłumaczy Sebastian Kowal. System będzie oparty na podstawie przybliżania swojego nośnika, na którym użytkownik ma zapisaną kartę płatniczą, do specjalnego urządzenia podczas wejścia jak i wyjścia z komunikacji miejskiej.

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zakończył przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wdrożenie taryfy MTT (Mass Transit Transaction)/PaYG (Pay as You Go) w komunikacji miejskiej w Krakowie.
Wpłynęło aż 14 wniosków o dopuszczenie do udziału w dalszych pracach. Złożyły je następujące firmy:
·Ridango AS (Estonia)
·Flowbird SAS (Francja)
·Mennica Polska SA (Polska)
·Pixel Sp. z o.o. (Polska)
·Cubic Transportation Systems Limited (Wielka Brytania)
·Konsorcjum Asseco Data Systems SA (Polska) i Mikroelektronika, spol. s r.o. (Czechy)
·Konsorcjum Vayapay Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V. i Ximedes Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V. (Holandia)
·Trapeze Poland Sp. z o.o. (Polska)
·Konsorcjum Atos Polska SA i R&G Plus Sp. z o.o. (Polska)
·ASEC SA (Polska)
·Konsorcjum Hitachi Europe Limited (Wielka Brytania), reprezentowany przez oddział w Polsce i Hitachi Rail STS S.p. (Włochy)
·GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. (Polska)
·Mera – Serwis SGL Sp. z o.o. SKA (Polska)
·Konsorcjum Thales Polska sp. z o.o. (Polska) i Revenue Collection Systems France SAS (Francja)
– Teraz zadaniem miejskiej jednostki jest ocenienie formalne zgłoszeń i przystąpienie do rozpoczęcia dialogu, który pokaże ostateczny kształt przyszłego systemu – podkreśla Sebastian Kowal.

(GS)

20 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie