Niektórzy na ten moment czekają miesiącami, ale inni czują małą obawę… Można już składać propozycje zadań w Budżecie Obywatelskim, ale jest jeszcze wystarczająco dużo czasu, by dobrze je przygotować. Jak? Radzimy poniżej.
Odstraszające nieużytki chcesz zaadoptować na skwer? W okolicy brakuje ci placu zabaw? A może dziura w chodniku jest już tak irytująca, że przyszła pora, by coś z nią zrobić? Właśnie dla takich inicjatyw powstał Budżet Obywatelski, w którym pomysł zadań może zgłaszać każdy krakowianin, bez względu na wiek. A warto to robić, bo w tym roku do rozdysponowanie jest rekordowo wysoka kwota.
Od ogółu do konkretu
Propozycje zadań można składać przez cały maj i należy to robić wyłącznie przez internet TUTAJ. Należy zarejestrować się lub zalogować na platformie, uzupełnić podstawowe dane (imię i nazwisko, adres itp.), a następnie przejść do podania informacji dotyczących propozycji zadania.
Na wstępnie należy określić, czy ma ono charakter dzielnicowy czy ogólnomiejski (Uwaga! W tym roku można składać projekty dotyczące dzielnic, w których nie mieszkamy). Później podajemy tytuł zadania, określamy kategorię i zamieszczamy krótki opis oraz miejsce realizacji zadania.
To podstawowe dane, po nich przechodzimy do bardziej szczegółowych. Tu należy dokładnie wykazać ogólnodostępność projektu i opisać swój pomysł. W jaki sposób? Jeśli chcemy wzbogacić naszą dzielnicę o plac zabaw, to należy napisać, jakie dokładnie zabawki maja się tam znaleźć. A jeśli w parku chcemy stworzyć strefę relaksu, to podajemy jak ma wyglądać i z czego być wykonana. A może chcemy zorganizować warsztaty dla seniorów? Wówczas napiszmy na czym mają polegać, ile osób może wziąć w nich udział, jakie będą zasady naboru itp.
Później warto, w jak najbardziej przekonujący sposób napisać, dlaczego nasz projekt jest tak istotny dla miasta oraz jego mieszkańców. Można to tego również dołączyć dodatkowe pliki (zdjęcie, mapki itp.).
Lista poparcia
Następnie należy przejść do kroku trzeciego. Tu określamy harmonogram wykonania zadania (pamiętajmy, że realizacja zacznie się w 2020 r.), a także możemy przedstawić kosztorys.
„Pole kosztorysu nie jest obowiązkowe, ostateczna wycena zawsze dokonywana jest przez jednostkę oceniającą wniosek i jest to wycena ostateczna. Warto jednak wstępnie oszacować koszty realizacji zadania, aby wiedzieć, czy mieszczą się one w limitach finansowych przeznaczonych na budżet obywatelski” – informują urzędnicy, a więcej o tym można dowiedzieć się TUTAJ .
Później zostaje już tylko przesłanie zadania do weryfikacji oraz dostarczenie przez wnioskodawcę załącznika, jakim jest lista poparcia, która musi być podpisana przez co najmniej 15 mieszkańców Krakowa (w przypadku projektów ogólnomiejskich) lub 15 mieszkańców dzielnicy, której projekt dotyczy (w przypadku projektów dzielnicowych). Lista poparcia powinna być dostarczona do Urzędu Miasta Krakowa w ciągu 7 dni od złożenia projektu.
Problem? Nie ma problemu!
Cała procedura może nie wygląda na skomplikowaną, ale w trakcie składanie wniosku na pewno pojawią się pytania. Wszelkie wątpliwości rozwieją jednak osoby, które są do tego merytorycznie przygotowane, a numery telefonów do nich znajdziemy TUTAJ.
Gdy już złożymy wniosek, to przechodzi on do dwutorowej weryfikacji. Na pierwszym etapie, jeśli zostaną zauważone jakieś braki, urzędnik poprosi o ich uzupełnienie. Na drugim dochodzi już do weryfikacji merytoryczno-prawnej. Jeśli będzie ona negatywna, wówczas wnioskodawca będzie mógł złożyć protest.
Przypomnijmy, że w tym roku głosowanie w Budżecie Obywatelskim odbędzie się jesienią, a dokładnie pomiędzy 28 września a 7 października.