W piątkowy wieczór ( 9 czerwca) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły budowę nowych mostów nad Wisłą. Gotowe są też wiadukty i estakady kolejowe w centrum miasta. Dzięki temu od niedzieli 11 czerwca, zwiększą się możliwości przejazdu dla pasażerów w pociągach dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
Od soboty, 10 czerwca, również piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z przeprawy przez Wisłę na wysokości dzielnic Zabłocie oraz Grzegórzki i Kazimierz. Nowa kładka powstała ma ułatwić poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem Wisły, a rowerzystom umożliwić dogodny dojazd do centrum od strony mocno rozwijającego się Zabłocia i stworzyć alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich.
fot. Bogusław Świerzowski, PKP PLK SA
Od niedzieli, wraz z korektą rozkładu jazdy pociągów, wiele zmieni się na Krakowskim Węźle Kolejowym. Pociągi pomiędzy dwoma największymi stacjami pojadą po czterech torach. Zwiększy się przepustowość jednego z najważniejszych odcinków międzynarodowej linii kolejowej E30. Powstaną dodatkowe możliwości przejazdów dla podróżnych w ruchu dalekobieżnym i aglomeracyjnym. To najważniejszy efekt największej unijnej inwestycji transportowej w stolicy Małopolski.
– W Krakowie doskonale widać metamorfozę jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów rządowych inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zwrócił uwagę, że zmodernizowany szlak kolejowy znacznie ułatwi krakowianom przemieszczanie się za pomocą tego środka transportu między oddalonymi częściami miasta. W jego ocenie także nowa kładka pieszo-rowerowa pomoże ożywić rejony krakowskiego Zabłocia.”Sądzę, że zarówno most jak i kładka będą wszystkim służyły” – podsumował Majchrowski.
Prace modernizacyjne linii średnicowej polegały na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstały też trzy równoległe mosty kolejowe na Wiśle; pierwszym z nich pociągi jeżdżą od maja 2020 r., a drugim – od czerwcu 2022 r. Ostatnią z przepraw pierwsze pociągi pojadą w niedzielę 11 czerwca.
Na trasie zmodernizowano także cztery stacje i przystanki oraz wybudowano dwa nowe – przystanek Kraków Złocień już działa, a przystanek Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej – zapowiedział przedstawiciel PLK – zostanie udostępniony podróżnym za dwa miesiące.