Zjazd z autostrady w kierunku Zakopanego zostanie rozbudowany. Na razie ruszą prace projektowe

Musisz przeczytać

Dokumentacja dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7 (zakopianki) będzie gotowa do 2024 roku. Kolejne dwa lata zajmą roboty budowlane i wtedy łatwiej będzie wyjechać z Krakowa w kierunku Zakopanego. Na razie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, kto zajmie się przygotowaniem kompleksowej dokumentacji dla tej inwestycji.

Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Za wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych i sprawowaniem nadzoru autorskiego konsorcjum chce ponad 1,573 mln zł.

– Pozostali, biorący udział w przetargu wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania od dokonanego wyboru. Jeżeli odwołań nie będzie, podpiszemy umowę z wykonawcą, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę i rozpoczną się prace projektowe – zaznacza Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Poprawa płynności ruchu na zjeździe z autostrady A4 w Krakowie w kierunku Zakopanego możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w stronę Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.

Fot. GDDKiA Kraków

Miasto Kraków deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z miastem w sprawie współfinansowanie tego zadania.

O tym, że rozbudowa węzła A4 Kraków Południe jest potrzebna mówiło się od dawna, jednak by przystąpić do projektowania i później realizacji zadania niezbędne są środki finansowe. 5 października 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji, co umożliwiło rozpoczęcie przygotowań i ogłoszenie przetargu.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).

Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. na odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.

(red)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca