Zmiana rozkładu jazdy pociągów. Do Balic pojedziemy co pół godziny, Nowa Huta wraca na mapę kolejową Krakowa

malopolskie.pl

Od 15 marca 2020 roku zmienia się rozkład jazdy pociągów. Najważniejszą zmianą dla krakowian będzie powrót wszystkich regularnych połączeń kolejowych Kraków Główny – Lotnisko Balice – bez konieczności przesiadania się do autobusów. Nowością będą przystanki w Batowicach i Nowej Hucie dla pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących w kierunku Tarnowa.

Rozkład jazdy pociągów zmieniany jest kilka razy w roku. Najbliższa korekta czeka nas 15 marca 2020 roku. Zmiany związane są głównie z dostosowaniem kursowania pociągów do prowadzonych remontów linii kolejowych. Zwykle chodzi o ograniczenia i utrudnienia dla pasażerów. Tym razem są też dobre wiadomości. – Wśród najważniejszych warto wymienić pociągi do Lotniska Balice, które znów będą kursować co 30 minut oraz postoje pociągów na stacji Kraków Nowa Huta – mówi wicemarszałek województwa Łukasz Smółka.

Najważniejszą zmianą dla krakowian korzystających z kolei będzie powrót 30-minutowej częstotliwości kursowania pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Na tym odcinku znikną wszystkie autobusy komunikacji zastępczej. Jak podkreślają władze Małopolski, zmiany „poprawią znacząco ofertę dla przystanków Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, których autobusy nie obsługiwały.

Ograniczenie częstotliwości kursowania pociągów do lotniska w Balicach nastąpiło w 2017 roku. Termin przywrócenia ruchu regularnego pociągów co 30 minut był kilkukrotnie przekładany. „Tym razem negocjacje prowadzone pomiędzy Kolejami Małopolskimi a spółką PKP PLK SA przyniosły pozytywny skutek” – twierdzi Urząd Marszałkowski.

Druga ważna zmiana dla krakowian dotyczy pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących w kierunku Tarnowa. Z powodu robót torowych na odcinku Kraków Główny – Podłęże część tych pociągów nadal będzie kursować trasą objazdową przez Nową Hutę. Obecnie wszystkie pociągi pokonywały objazd bez postojów. Od 15 marca podróżni będą mogli wsiadać i wysiadać z pociągów linii SKA3 na stacji Kraków Batowice, a także na stacji Kraków Nowa Huta. W przypadku tego ostatniego przystanku Spółka PKP PLK przywraca do stanu używalności nieczynną od ponad 20 lat infrastrukturę pasażerską.

Po 20 latach na mapę kolejową Krakowa wraca Nowa Huta. Fot. pl.m.wikipedia.org

Na stacji Nowa Huta (przy ul. Organki w Ruszczy) będą zatrzymywać się 3 pociągi jadące w kierunku Dworca głównego PKP w Krakowie i 5 kursujących w przeciwnym kierunku. Podróż pociągiem z Nowej Huty do centrum miasta potrwa 19 minut. W ciągu kilku miesięcy planowane jest udostępnienie kolejnego nowohuckiego przystanku – w Luboczy.

Na zwiększone utrudnienia będą musieli przygotować się podróżni korzystający z trasy do Trzebini i Oświęcimia w związku z kolejnym etapem modernizacji trasy Kraków – Katowice. Pociągi kursujące z Krakowa do Oświęcimia i Czechowic-Dziedzic będą na wybranych odcinkach zastępowane komunikacją autobusową. Zmianie ulegnie również rozkład jazdy linii autobusowej o charakterze użyteczności publicznej Olkusz – Krzeszowice.

Utrudnienia czekają także pasażerów pociągów jadących do Zakopanego. Pomiędzy Chabówką a Szaflarami podróżnych przewożą autobusy komunikacji zastępczej. Do końca maja zostanie utrzymany ruch pociągów pomiędzy Szaflarami a Zakopanem.

Nadal będą utrudnienia na odcinku od Krakowa do Skawiny. Część połączeń kolejowych (w tym wszystkie w kierunku Bielska-Białej) będzie na odcinku od Krakowa Płaszowa do stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona obsługiwana komunikacją zastępczą.

GS

Zobacz także