Od 15 marca 2020 roku zmienia się rozkład jazdy pociągów. Najważniejszą zmianą dla krakowian będzie powrót wszystkich regularnych połączeń kolejowych Kraków Główny – Lotnisko Balice – bez konieczności przesiadania się do autobusów. Nowością będą przystanki w Batowicach i Nowej Hucie dla pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących w kierunku Tarnowa.
Rozkład jazdy pociągów zmieniany jest kilka razy w roku. Najbliższa korekta czeka nas 15 marca 2020 roku. Zmiany związane są głównie z dostosowaniem kursowania pociągów do prowadzonych remontów linii kolejowych. Zwykle chodzi o ograniczenia i utrudnienia dla pasażerów. Tym razem są też dobre wiadomości. – Wśród najważniejszych warto wymienić pociągi do Lotniska Balice, które znów będą kursować co 30 minut oraz postoje pociągów na stacji Kraków Nowa Huta – mówi wicemarszałek województwa Łukasz Smółka.
Najważniejszą zmianą dla krakowian korzystających z kolei będzie powrót 30-minutowej częstotliwości kursowania pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Na tym odcinku znikną wszystkie autobusy komunikacji zastępczej. Jak podkreślają władze Małopolski, zmiany „poprawią znacząco ofertę dla przystanków Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, których autobusy nie obsługiwały.
Ograniczenie częstotliwości kursowania pociągów do lotniska w Balicach nastąpiło w 2017 roku. Termin przywrócenia ruchu regularnego pociągów co 30 minut był kilkukrotnie przekładany. „Tym razem negocjacje prowadzone pomiędzy Kolejami Małopolskimi a spółką PKP PLK SA przyniosły pozytywny skutek” – twierdzi Urząd Marszałkowski.
Druga ważna zmiana dla krakowian dotyczy pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących w kierunku Tarnowa. Z powodu robót torowych na odcinku Kraków Główny – Podłęże część tych pociągów nadal będzie kursować trasą objazdową przez Nową Hutę. Obecnie wszystkie pociągi pokonywały objazd bez postojów. Od 15 marca podróżni będą mogli wsiadać i wysiadać z pociągów linii SKA3 na stacji Kraków Batowice, a także na stacji Kraków Nowa Huta. W przypadku tego ostatniego przystanku Spółka PKP PLK przywraca do stanu używalności nieczynną od ponad 20 lat infrastrukturę pasażerską.

Na stacji Nowa Huta (przy ul. Organki w Ruszczy) będą zatrzymywać się 3 pociągi jadące w kierunku Dworca głównego PKP w Krakowie i 5 kursujących w przeciwnym kierunku. Podróż pociągiem z Nowej Huty do centrum miasta potrwa 19 minut. W ciągu kilku miesięcy planowane jest udostępnienie kolejnego nowohuckiego przystanku – w Luboczy.
Na zwiększone utrudnienia będą musieli przygotować się podróżni korzystający z trasy do Trzebini i Oświęcimia w związku z kolejnym etapem modernizacji trasy Kraków – Katowice. Pociągi kursujące z Krakowa do Oświęcimia i Czechowic-Dziedzic będą na wybranych odcinkach zastępowane komunikacją autobusową. Zmianie ulegnie również rozkład jazdy linii autobusowej o charakterze użyteczności publicznej Olkusz – Krzeszowice.
Utrudnienia czekają także pasażerów pociągów jadących do Zakopanego. Pomiędzy Chabówką a Szaflarami podróżnych przewożą autobusy komunikacji zastępczej. Do końca maja zostanie utrzymany ruch pociągów pomiędzy Szaflarami a Zakopanem.
Nadal będą utrudnienia na odcinku od Krakowa do Skawiny. Część połączeń kolejowych (w tym wszystkie w kierunku Bielska-Białej) będzie na odcinku od Krakowa Płaszowa do stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona obsługiwana komunikacją zastępczą.
GS