Po ogromnych porannych korkach rejonie Prądnika Czerwonego, podjęto decyzję o skierowaniu do udrożnia ruchu policjantów krakowskiej drogówki. Funkcjonariusze będą kierować ruchem w kolejnych dniach w czasie porannych i popołudniowych godzin szczytu. Z powodu budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, od dzisiaj wprowadzono zmiany w organizacji ruchu w rejonie ulic Lublańskiej, Młyńskiej, alei Bora-Komorowskiego i ronda Polsadu. Opóźnienia autobusów w związku z pracami sięgały rano ponad godziny.
W poniedziałek, mieszkańcy północnego Krakowa zostali skonfrontowani z całkowitym paraliżem ruchu w okolicy ulic Bora-Komorowskiego i Opolskiej. Prace związane z budową trasy tramwajowej do Mistrzejowic wywołały nową, tymczasową organizację ruchu, która spowodowała masowe utrudnienia komunikacyjne i zakorkowane ulice, a nawet stojące autobusy.
Przyczyną tego chaosu był rozpoczęty w poniedziałek kolejny etap budowy tramwaju do Mistrzejowic. Wykonawca w uzgodnieniu z magistratem, od 21 października zamknął oraz zwęził część ulic w tym rejonie miasta. Chodzi m.in. o ulice Lublańską, Młyńską, aleje Bora-Komorowskiego oraz rondo Polsadu.
Efektem wprowadzonych zmian i było całkowite sparaliżowanie sporej części północnego Krakowa. Nowa organizacja ruchu spowodowała, że ulice Strzelców, Dobrego Pasterza, Lublańską, al. Bora – Komorowskiego, Młyńską stały się niemal nieprzejezdne. Autobusy, które normalnie korzystały z tych tras, również ucierpiały w wyniku utrudnień w ruchu.
W godzinach porannego szczytu cała sytuacja była jeszcze bardziej skomplikowana. W okolicach Parku Wodnego autobusy linii 182 notowały 30 minutowe opóźnienie. Kilkusetmetrowy odcinek od Parku Wodnego do Ronda Barei pokonywały w… 25 minut!.
#utrudnienia_mpk Opóźnienia w kursowaniu linii autobusowych przejeżdżających w rejonie ronda Polsadu. Opóźnienia sięgają kilkudziesięciu minut.
— MPK S.A. w Krakowie (@MPK_Krakow) October 23, 2023
Przypominajmy, że na ul. Lublańskiej od ronda Barei do ronda Polsadu wyznaczono po jednym pasie dla ruchu kołowego. Ruch pieszy przekierowano z zamkniętych chodników do wyznaczonych ciągów na jezdni oraz na dostosowane tereny zielone. Na ul. Lublańskiej na dojeździe do ronda Polsadu od strony zachodniej zostały dla ruchu kołowego dwa pasy ruchu: jeden do jazdy w lewo w kierunku ronda Barei oraz jeden do jazdy w prawo w kierunku ronda Młyńskiego.
Na rondzie Polsadu południowa część została wyłączona z ruchu. Ruch kołowy odbywa się będzie po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku. Dodatkowo na rondzie wyznaczono pierwszeństwo na kierunku północ-południe. Relacja wschód-zachód odbywa się będzie estakadą, natomiast dopuszcza się ruch komunikacji zbiorowej na tej relacji pod estakadą. Relacja południe-zachód prowadzona jest na objazd przez rondo Barei.
Na ul. Młyńskiej, jadąc w kierunku ronda Polsadu, za ul. Bohaterów Wietnamu ruch przekierowano na jezdnię zachodnią, na której są wyznaczone dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Ruch odbywa się na wykonanej przełączce. Sygnalizacje świetlne w rejonie ronda Polsadu oraz na skrzyżowaniu ul. Młyńskiej z ul. Miechowity zostały wyłączona.
Na al. Bora-Komorowskiego dla ruchu kołowego pozostał pas do skrętu w prawo oraz jeden pas do jazdy na wprost. Wydzielone poprzednio buspasy na ul. Lublańskiej w kierunku od al. 29 Listopada do ronda Polsadu oraz na al. Bora-Komorowskiego od skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza (kierunek rondo Polsadu) nadal obowiązują. Na skrzyżowaniu ul. Dobrego Pasterza z al. Bora-Komorowskiego został dopuszczony skręt w prawo.
Jarek Strzeboński