Kolejarze wypowiadają umowę firmie Strabag na modernizację części linii kolejowej Podłężę-Piekiełko

PKP Polskie Linie Kolejowe zerwało umowę z firmą Strabag na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. 

– Pomimo licznych monitów i wezwań zamawiającego oraz inżyniera projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy. Niewłaściwa realizacja robót poskutkowała rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego projektu finansowego z Krajowego Planu Odbudowy – informuje Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PKP PLK.

W zakres prac za prawie 430 mln zł, na które umowę podpisano pod koniec 2023 roku wchodziło m.in. przebudowa przystanków osobowych i stacji. Na stacji Mszana Dolna oraz na przystankach Mszana Dolna Marki i Raba Niżna wybudowane miały zostać nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Na stacji Mszana Dolna dodatkowo miało powstać  przejście pod torami z windą. Zgodnie z pierwotną wersją kontraktu, prace miały zakończyć się w ostatnim kwartale 2025 roku.

Ważnym elementem miała być przebudowa obiektów inżynieryjnych, m.in. czterech mostów w Mszanie Dolnej nad rzeką Rabą i Mszanką oraz trzech wiaduktów w Mszanie Dolnej. 

W skład przygotowywanego połączenia kolejowego Podłęże – Piekiełko wchodzi oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Po zakończeniu realizacji całego projektu znacznie skróci się czas przejazdów pociągów w regionie. Czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Mszaną Dolną skróci się z 3 godz. 10 min do 30-40 min., przejazd z Krakowa do Nowego Sącza zajmie nie 3 godz. 5 min, a 55 min, a przejazd z Krakowa do Zakopanego nie będzie już trwał 3 godz. 51 min, a 90 min.

– Podejmiemy wszelkie kroki mające na celu jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy, który będzie w stanie kontynuować rozpoczęte prace zgodnie z założeniami i zakończyć inwestycję w możliwie najkrótszym czasie. Priorytetem spółki PLK pozostaje terminowa realizacja projektu, która ma na celu poprawę jakości podróży oraz zwiększenie przepustowości linii kolejowej nr 104 – deklaruje Rusłana Krzemińska.

Pociągiem z Krakowa do Zakopanego szybciej niż autem? Ruszyła największa inwestycja kolejowa XXI wieku w Polsce

 

Najnowsze

Co w Krakowie