100 milionów złotych więcej może kosztować budowa tramwaju na Krowodrze Górkę. Na taka kwotę toczą się mediacje miedzy wykonawcą a miastem. Równolegle prowadzane są negocjacje dotyczące podwyższenia kwoty kontaktu w związku ze zwiększeniem zakresu prac.
Generalny wykonawca inwestycji, firma Intercor, złożyła wniosek o wszczęcie postepowania mediacyjnego. Chodzi o kwotę ponad 100 milionów złotych, które jak uzasadnia Intercor wynika ze wzrostu kosztów inwestycji
– W Prokuratorii Generalnej toczy się postępowanie mediacyjne związane ze złożonym przez firmę Intercor roszczeniem finansowym na kwotę 100 mln zł. Roszczenie uzasadniane jest niezależnym od wykonawcy wzrostem kosztów wynikających z sytuacji ogólnej – rosnącej inflacji, wojny w Ukrainie i pandemii Covid–19. O wyniku postępowania dowiemy się za kilka tygodni – informuje urząd miasta.
Niedawno ZIM podpisał aneksy zwiększające wynagrodzenie w związku z koniecznością przeprowadzenia robót dodatkowych. Chodzi o budowę połączenia drogowego pomiędzy ulicami Słomczyńskiego a Kuźnicy Kołłątajowskiej. Ten 150 metrowy fragment drogi jest konieczny, żeby można było dokończyć torowisko tramwajowe w kierunku Górki Narodowej.
– Pierwotnie ta inwestycja drogowa miała zostać zrealizowana przez dewelopera w ramach ostatniego etapu dużej inwestycji mieszkaniowej powstającej w tej części Górki Narodowej. Ten etap osiedla jeszcze nie powstał, dlatego aby nie wstrzymywać robót przy budowie linii tramwajowej ustalono, że budową łącznika zajmie się wykonawca inwestycji tramwajowej. W tym celu ZIM podpisał aneks do umowy z firmą Intercor, która pierwotnie zaproponowała kwotę ok. 10 mln zł za ten dodatkowy, nieplanowany wcześniej zakres robót. Po negocjacjach cenowych ustalono kwotę budowy łącznika drogowego wraz z traktem pieszym na kwotę blisko 5 mln zł – informuje Zarząd Inwestycji Miejskich odpowiedzialny za inwestycje.
ZIM prowadzi też negocjacje finansowe z wykonawcą dotyczące zwiększenia kwoty kontraktu z uwagi na konieczność remediacji terenu pod pętlę tramwajową na Górce Narodowej oraz przeprojektowania i budowy parkingu P+R nad planowaną pętlą. „W tym przypadku rozmowy są zaawansowane” podkreśla ZIM
Aktualna wartość kontaktu z firmą Intercor wynosi 402,6 mln zł. Zgodnie z planem do zakończenia realizacji zadania pozostał rok. Na koniec sierpnia finansowanie inwestycji wyniosło 269,5 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość dofinansowania to ok. 184 mln zł.
Wnioski o waloryzacje kontraktów i ich podwyższenie to coraz większy problem dla budżetu Krakowa. Potwierdził to Jacek Majchrowski – Wykonawcy składają wnioski o zmian wynagrodzenia z tytułu wzrostu kosztów realizacji inwestycji, na co składają się problemy z dostępnością materiałów budowlanych, wzrost ich cen oraz wysokie koszty usług i robot budowlanych – powiedział prezydent i dodał, że „wysokość roszczeń wacha się od kilkudziesięciu tysięcy złotych do ponad 100 milionów złotych”
Jak zapewnia prezydent wszystkie wnioski wykonawców są szczegółowo analizowane.
Jak wylicza urząd miasta największe zaawansowanie robót zanotowano w przypadku robót związanych z budową i przebudową infrastruktury podziemnej i naziemnej. W tym przypadku zrealizowano już 93 proc. przewidzianego zakresu.
– Duże zaawansowanie – 79 proc. – widać też w przypadku budowy obiektów inżynierskich. W 98 proc. wykonano przepust nad Bibiczanką, w 20 proc. zaangażowana jest budowa wiaduktu w linii kolejowej nr 95. W przypadku tego elementu infrastruktury roboty wystartowały w drugiej połowie czerwca br. Konieczna do tego było uzyskanie zgody na zamknięcie infrastruktury kolejowej – podkreśla urząd miasta.
Na półmetku są roboty drogowe i torowe. W przypadku nowych jezdni wykonano ok. 61 proc. W całości rozebrano stare torowiska na odcinku od skrzyżowania ul. Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego do pętli Krowodrza Górka. Z kolei budowa nowej infrastruktury torowej, a więc torowiska, elementów trakcji oraz podstacji trakcyjnych wykonana jest w ok. 25 proc.