To była niespodziewana wiadomość dla pasażerów linia 208. W tym tygodniu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił decyzję o likwidacji linii aglomeracyjnej nr 208. Autobusy na tej linii kursują na trasie Dworzec Główny Wschód – Kraków Airport od przeszło 47 lat. Mieszkańcy w sieci rozpoczęli zbiórkę podpisów pod petycją w obronie linii. Teraz ZTP tłumaczy swoją decyzję.
Dni linii 208 są już policzone. Zgodnie z komunikatem ZTP linia będzie kursować tylko do 19 listopada. Teraz ZTP odniósł się do licznych głosów krytycznych wobec decyzji o likwidacji linia. ZTP wyjaśnia, iż z przeprowadzonych obserwacji wynika, iż tylko około 10% pasażerów korzystających z tej linii przemieszcza się w relacji z aglomeracji krakowskiej.
– Dojazd do Kraków Airport zapewnia linia 300 z Ronda Grunwaldzkiego lub Koleje Małopolskie z Dworca Głównego, Bronowic oraz Mydlnik, gdzie przy regularnych przejazdach koszt biletu miesięcznego to ok. 130 zł w relacji Kraków Główny – Kraków Airport. Podczas przeprowadzanych ostatnio obserwacji, sprawdzaliśmy również pozostałe linie autobusowe z Zabierzowa, Młynki oraz Krzeszowic. Kontrola w terenie wykazała większe napełnienie na liniach autobusowych takich jak 218 oraz 238, które właśnie dzięki rezygnacji z linii 208 zostaną wzmocnione z korzyścią dla mieszkańców Gminy Zabierzów. Dodatkowo w przypadku zwiększonych możliwości operacyjnych miejskiego operatora KMK, będziemy chcieli w przyszłości wzmocnić takie linie jak 268 czy 278, które równie są mocno obciążone. Jesteśmy w tym temacie w stałym kontakcie z Gminą Zabierzów – informuje ZTP.
W związku z likwidacją 208, linia 238 zyska dodatkowe kursy i będzie w związku z tym kursować co 30 minut (jej trasa pozostanie bez zmian). Dla pasażerów od strony Szczyglic i Mydlnik wzmocniona zostanie linia 218 – będzie kursować po obecnej trasie z częstotliwością zwiększoną do około 40 minut w dni powszednie i około 60 minut w soboty i dni świąteczne.
Zmiany obejmą także linię 300 obsługującą lotnisko w Balicach. Obecnie autobusy na tej linii kursują do lotniska z osiedla Podwawelskiego. Od soboty (19 listopada) przystankiem początkowym będzie Nowy Kleparz, linia będzie kursować na tym odcinku przez Aleje Trzech Wieszczów oraz ul. Konopnickiej i dalej po dotychczasowej trasie.
Czy takie argumenty wystarcza pasażerom? W sieci trwa właśnie zbiórka podpisów pod petycją sprzeciwiającą się likwidacji linii
– Linia 208 jest ważna dla naszych mieszkańców, gdyż można dzięki niej dojechać do centrum Krakowa bez konieczności przesiadki. Z tego połączenia codziennie korzysta sporo osób i jest to duże ułatwienie dla nas, co powinny wykazać pomiary, które odbyły się na wiosnę i które trwają teraz na linii 208. To także jedyne połączenie z Balic, Szczyglic, Rząski dla pracowników lotniska, czy chociażby dla tych, co będą chcieli gdzieś polecieć – czytamy w petycji.
Autorzy petycji argumentują, iż po zmianach, jakie zaproponował ZTP , z DFworca Głównego nie będzie żadnej linii autobusowej do Balic.
– Zostanie tylko pociąg, który kosztuje w jedną stronę 17 zł! (bilet normalny) podczas gdy na 208 bilet kosztował 6zł! To prawie trzykrotnie więcej droższy bilet. Czy o to nam chodzi w transporcie publicznym? Żeby zniechęcić pasażerów wybierających komunikację miejską, którzy dzięki tym zmianom przesiądą się do swoich aut i spowodują jeszcze większe korki? Nie tędy droga powinna iść… Zwłaszcza, że dzięki tym zmianom na lotnisku zostanie tylko linia 300, która kursować ma z Nowego Kleparza (co jest nieporozumieniem, bo będzie na starcie spóźniona po kilka minut) i linia 209 kursująca co około 2 godziny. Będziemy mieć prawdopodobnie najgorszy dojazd na lotnisko z całej Polski” – argumentują autorzy petycji
ZTP częściowo odniósł się do problemu linii 300 i postanowił nie wydłużać tej linii do Nowego Kleparza, „z uwagi na planowane wprowadzenie odpowiedniego biletu dedykowanego na lotnisko oraz dopasowania oferty do faktycznych potrzeb przewozowych mieszkańców związanych z nową usługą do Kraków Airport”
(JS)