Czeski przewoźnik kolejowy nie pojedzie z Krakowa. Byłby zagrożeniem dla PKP Intericty?

Czeski prywatny przewoźnik kolejowy RegioJet nie pojedzie z Krakowa nad morze. Nie zgodził się na to prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Jak argumentował, „przyznanie czeskiemu przewoźnikowi otwartego dostępu na tej trasie może negatywnie wpłynąć na rentowność PKP Intercity”. RegioJet zakłada, że dojazd z Krakowa do Warszawy Centralnej potrwa 2 godziny i 4 minuty, a Warszawy Centralnej do Gdyni – 3 godziny i 3 minuty.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego utrzymał w mocy swoją decyzję z 24 czerwca 2022 roku, która odmówiła przyznania RegioJet otwartego dostępu na trasie krajowej Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny w okresie od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r.

RegioJet chciał wozić pasażerów od konca ubiegłego rok. Czeski przewoźnik deklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Pociągi miałyby kursować regularnie co godzinę przez cały dzień – pierwszy odjazd z Krakowa miałby się odbyć o 4:26, a ostatni o 20:26. Część pociągów jechałaby tylko do Warszawy. Z Gdyni pierwszy odjazd zaplanowano o 8:23, a ostatni o 18:23. RegioJet zakłada dojazd z Krakowa do Warszawy Centralnej w 2 godziny 4 minuty, a z Warszawy Centralnej do Gdyni w 3 godziny i 3 minuty.

Prywatny przewoźnik starał się o otwarty dostęp na uruchomienie 9 par połączeń na dobę realizując postoje handlowe w następujących lokalizacjach: Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Modlin, Iława Główna, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Główna, przy wykorzystaniu linii kolejowych nr: 1, 2, 4, 8, 9, 64, 202 oraz 570, zarządzanych przez zarządcę infrastruktury PKP PLK.

Pierwsze podejście Czechów również zakończyło się porażką: pod koniec lipca 2022 roku prezes UTK wydał decyzje odmowne w sprawie udzielenia dostępu Czechom na trasach z Krakowa do Gdyni Głównej oraz Wrocław Główny-Warszawa Wschodnia.  Prezes UTK stwierdził, że przyznanie otwartego dostępu RegioJet mogłoby negatywnie wpłynąć na rentowność połączeń PKP Intercity. Czesi złożyli jednak nowy wniosek, tym razem tylko dla trasy Kraków-Gdynia-Kraków.

We sierpniu RegioJet otrzymał zgodę na uruchomienie dwóch par pociągów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wsch. – Kraków Główny. Czeski przewoźnik może wykonywać nową usługę przewozu osób codziennie do 12 grudnia 2025

(JS)

2 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie