Fotograf produktowy – jak zarabiać na fotografowaniu gotowego produktu

Profesjonalne fotografowanie towarów i innych produktów do katalogu. Cechy i niuanse zawodu.

Projektowanie wizualne jest ważnym elementem kampanii reklamowych, stron internetowych i innych produktów medialnych. Zdjęcia służą do promocji towarów i usług. W niektórych przypadkach niezbędna jest wysokiej jakości fotografia z profesjonalnym sprzętem i fotografem. Na przykład podczas tworzenia strony internetowej dla sklepu internetowego, komercyjnego konta na Instagramie, fotorelacji z różnych wydarzeń itp. W artykule opowiem, kto stoi za kulisami pięknych ilustracji.

Współczesnego świata nie można sobie wyobrazić bez reklamy. Otacza nas wszędzie i zawsze. Oznacza to, że zapotrzebowanie na fotografów zawsze będzie bardzo duże. Aktualne oferty pracy dla fotografów produktów można zawsze łatwo znaleźć na stronach internetowych z ofertami pracy.

Kim jest fotograf i czym się zajmuje

Fotograf to specjalista, który uwiecznia wydarzenia, osoby, przyrodę lub przedmioty. Istotą jego pracy jest nie tylko fotografowanie: fotograf zajmuje się korektą i obróbką zdjęć. 

Fotograf produktowy to fotograf komercyjny, który fotografuje produkty do katalogów, sklepów internetowych i kont na Instagramie. Dlatego zapotrzebowanie na takich specjalistów rośnie.

Ponadto realizuje następujące funkcje:

  • Zastanawia się nad pomysłem strzelania, wybiera miejsce;
  • Przygotowuje rekwizyty lub udziela klientowi zaleceń dotyczących przygotowania;
  • Konfiguruje i konserwuje sprzęt;
  • Robi zdjęcia, biorąc pod uwagę kolor i cechy kolorystyczne lokalizacji;
  • Dostosowuje parametry obiektywu;
  • Działa z lampą błyskową;
  • Poprawia zdjęcia.

CZYM JEST DOBRE ZDJĘCIE PRODUKTU DO SKLEPU?

W trakcie fotografowania obiektu możesz zrobić dobre zdjęcia dowolnego produktu (żywności, odzieży i akcesoriów, samochodów itp.). Z technicznego punktu widzenia pozwala to szczegółowo przyjrzeć się produktowi, podkreślając wszystkie jego plusy i ukrywając minusy, a z pozycji reklamy:

  • Przyciągnąć uwagę;
  • Wzbudzić zainteresowanie i zaufanie;
  • Skupić się na jakości;
  • Pobudzać chęć potencjalnych klientów do zakupu produktu.

Co fotograf produktowy powinien wiedzieć i umieć zrobić?

Wymagania dla fotografów tematycznych:

  • Podstawy scenografii;
  • Zdjęcia do katalogów i czasopism ;
  • Praca ze złożonymi teksturami: szkło, metal, skóra;
  • Wybór lokalizacji i rekwizytów;
  • Znajomość teorii koloru;
  • Znajomość trendów w fotografii produktowej;
  • Opracowywanie kreatywnych koncepcji filmowania;
  • Oświetlenie inscenizacyjne; 
  • Budowanie kompozycji;
  • Dobór optyki i sprzęt oświetleniowy;
  • Korekta kolorystyczna i retusz.

Cechy osobiste

Fotograf musi mieć następujące cechy:

  • Uwaga;
  • Gust artystyczny;
  • Wyobraźnia;
  • Rozwinięte poczucie stylu;
  • Kreatywność;
  • Wytrwałość;
  • Cierpliwość.

Ponadto ważne jest, aby zachować dyplomację, ponieważ niektórzy klienci są zbyt wymagający i nie mogą długo decydować o temacie i miejscu sesji zdjęciowej.

Jak zostać fotografem produktowym

Początkujący fotograf może kupić półprofesjonalny aparat i fotografować wszystko. Jeśli zdecydowałeś się na kierunek, rób zdjęcia zgodnie ze swoim profilem – różne potrawy, ubrania i inne przedmioty. Pobierz program Photoshop i obejrzyj film o tym, jak go używać. W przypadku podstawowych umiejętności program można studiować samodzielnie.

W przypadku profesjonalnej fotografii będziesz musiał bardziej szczegółowo zagłębić się w zawód – trudno jest to zrobić samodzielnie i zajmie dużo czasu. Pierwsze zdjęcia lepiej wykonać zgodnie z zaleceniami doświadczonego mentora, aby mogły zostać pokazane klientowi jako portfolio.

Istnieje prosty sposób, aby szybko przejść na zawodowstwo – wziąć udział w kursach fotografii online. Zalety tego wyboru:

  • Opanowanie zawodu w kilka tygodni – realizowane w dogodnym terminie, a szybkość zaliczenia dobierana jest samodzielnie;
  • Przejrzycie ustrukturyzowaną informacje – zamiast samodzielnego poszukiwania materiału, studiujesz wybrane przez specjalistów informacje w wygodnym formacie;
  • Ugruntowane portfolio jest tym, o co często proszą pracodawcy, odrabianie prac domowych rozwija praktyczne umiejętności i portfolio, które można zaprezentować klientowi;
  • Łatwość uczenia się – format zajęć pozwala uzyskać informacje w dowolnym miejscu, czasie i na dowolnym gadżecie.

O perspektywach zawodowych

Jeśli zdecydowałeś, że fotografia to zawód Twojej przyszłości, to już teraz pomyśl o zdobyciu dodatkowej wiedzy z zakresu zarządzania. Pomoże ci to zostać kierownikiem studia.

Po osiągnięciu maksymalnego poziomu umiejętności w fotografii i zarządzaniu personelem możesz otworzyć własną firmę. Aby to zrobić, musisz wynająć lub kupić pokój na studio fotograficzne. Od Twoich pragnień i ambicji zależeć będzie, czy stworzysz kameralne plenery fotograficzne popularne na rodzinne sesje zdjęciowe, czy też zorganizujesz centrum dla artystów-fotografów.

Czy fotografowie są poszukiwani?

Fotograf to poszukiwany zawód, na który zapotrzebowanie będzie tylko rosło. Każdy potrzebuje wysokiej jakości zdjęć: czy to międzynarodowa firma z milionami obrotów, czy mała założona przez matkę na urlopie macierzyńskim. O zapotrzebowaniu na specjalistów świadczy również liczba wakatów na portalach rekrutacyjnych. A płace zależą bezpośrednio od ilości i jakości wykonanej pracy.

Plusy i minusy zawodu

Praca fotografa ma swoje pozytywne i negatywne strony.

Plusy:

  • Zawód twórczy,
  • Poznawanie ciekawych ludzi
  • Żądanie,
  • Swoboda wyboru miejsca i czasu pracy,
  • Brak rutyny biurowej

Wady bycia fotografem:

  • Konkurencja,
  • Trzeba kupić sprzęt
  • Praca wymagająca dużo cierpliwości

Podsumowanie

Główne pytanie brzmi: „Czy można zarabiać, pracując jako fotograf produktowy?”. Odpowiedź jest jednoznaczna: „Tak!”. Obecność dużej liczby wolnych miejsc pracy i dobre zarobki sprawiają, że ten zawód jest obecnie jednym z najbardziej obiecujących. Warto jednak pamiętać, że aby zostać profesjonalnym fotografem produktowym, trzeba włożyć dużo wysiłku i zdobyć ogromną wiedzę.

Marketerzy, właściciele firm i właścicieli marek często zwracają się do doświadczonych fotografów komercyjnych, aby skutecznie zaprezentować swoje produkty i usługi. W końcu tylko oni mają umiejętności niezbędne do wyróżnienia produktów na wizualnie przesyconym rynku. Co więcej, rola fotografa reklamowego dzisiaj znacznie się rozszerzyła. Nie tylko robi zdjęcie, ale tworzy cały świat i opowiada historię każdej pojedynczej rzeczy.

Najnowsze

Co w Krakowie