Profesjonalne fotografowanie towarów i innych produktów do katalogu. Cechy i niuanse zawodu.
Projektowanie wizualne jest ważnym elementem kampanii reklamowych, stron internetowych i innych produktów medialnych. Zdjęcia służą do promocji towarów i usług. W niektórych przypadkach niezbędna jest wysokiej jakości fotografia z profesjonalnym sprzętem i fotografem. Na przykład podczas tworzenia strony internetowej dla sklepu internetowego, komercyjnego konta na Instagramie, fotorelacji z różnych wydarzeń itp. W artykule opowiem, kto stoi za kulisami pięknych ilustracji.
Współczesnego świata nie można sobie wyobrazić bez reklamy. Otacza nas wszędzie i zawsze. Oznacza to, że zapotrzebowanie na fotografów zawsze będzie bardzo duże. Aktualne oferty pracy dla fotografów produktów można zawsze łatwo znaleźć na stronach internetowych z ofertami pracy.
Kim jest fotograf i czym się zajmuje
Fotograf to specjalista, który uwiecznia wydarzenia, osoby, przyrodę lub przedmioty. Istotą jego pracy jest nie tylko fotografowanie: fotograf zajmuje się korektą i obróbką zdjęć.
Fotograf produktowy to fotograf komercyjny, który fotografuje produkty do katalogów, sklepów internetowych i kont na Instagramie. Dlatego zapotrzebowanie na takich specjalistów rośnie.
Ponadto realizuje następujące funkcje:
- Zastanawia się nad pomysłem strzelania, wybiera miejsce;
- Przygotowuje rekwizyty lub udziela klientowi zaleceń dotyczących przygotowania;
- Konfiguruje i konserwuje sprzęt;
- Robi zdjęcia, biorąc pod uwagę kolor i cechy kolorystyczne lokalizacji;
- Dostosowuje parametry obiektywu;
- Działa z lampą błyskową;
- Poprawia zdjęcia.
CZYM JEST DOBRE ZDJĘCIE PRODUKTU DO SKLEPU?
W trakcie fotografowania obiektu możesz zrobić dobre zdjęcia dowolnego produktu (żywności, odzieży i akcesoriów, samochodów itp.). Z technicznego punktu widzenia pozwala to szczegółowo przyjrzeć się produktowi, podkreślając wszystkie jego plusy i ukrywając minusy, a z pozycji reklamy:
- Przyciągnąć uwagę;
- Wzbudzić zainteresowanie i zaufanie;
- Skupić się na jakości;
- Pobudzać chęć potencjalnych klientów do zakupu produktu.
Co fotograf produktowy powinien wiedzieć i umieć zrobić?
Wymagania dla fotografów tematycznych:
- Podstawy scenografii;
- Zdjęcia do katalogów i czasopism ;
- Praca ze złożonymi teksturami: szkło, metal, skóra;
- Wybór lokalizacji i rekwizytów;
- Znajomość teorii koloru;
- Znajomość trendów w fotografii produktowej;
- Opracowywanie kreatywnych koncepcji filmowania;
- Oświetlenie inscenizacyjne;
- Budowanie kompozycji;
- Dobór optyki i sprzęt oświetleniowy;
- Korekta kolorystyczna i retusz.
Cechy osobiste
Fotograf musi mieć następujące cechy:
- Uwaga;
- Gust artystyczny;
- Wyobraźnia;
- Rozwinięte poczucie stylu;
- Kreatywność;
- Wytrwałość;
- Cierpliwość.
Ponadto ważne jest, aby zachować dyplomację, ponieważ niektórzy klienci są zbyt wymagający i nie mogą długo decydować o temacie i miejscu sesji zdjęciowej.
Jak zostać fotografem produktowym
Początkujący fotograf może kupić półprofesjonalny aparat i fotografować wszystko. Jeśli zdecydowałeś się na kierunek, rób zdjęcia zgodnie ze swoim profilem – różne potrawy, ubrania i inne przedmioty. Pobierz program Photoshop i obejrzyj film o tym, jak go używać. W przypadku podstawowych umiejętności program można studiować samodzielnie.
W przypadku profesjonalnej fotografii będziesz musiał bardziej szczegółowo zagłębić się w zawód – trudno jest to zrobić samodzielnie i zajmie dużo czasu. Pierwsze zdjęcia lepiej wykonać zgodnie z zaleceniami doświadczonego mentora, aby mogły zostać pokazane klientowi jako portfolio.
Istnieje prosty sposób, aby szybko przejść na zawodowstwo – wziąć udział w kursach fotografii online. Zalety tego wyboru:
- Opanowanie zawodu w kilka tygodni – realizowane w dogodnym terminie, a szybkość zaliczenia dobierana jest samodzielnie;
- Przejrzycie ustrukturyzowaną informacje – zamiast samodzielnego poszukiwania materiału, studiujesz wybrane przez specjalistów informacje w wygodnym formacie;
- Ugruntowane portfolio jest tym, o co często proszą pracodawcy, odrabianie prac domowych rozwija praktyczne umiejętności i portfolio, które można zaprezentować klientowi;
- Łatwość uczenia się – format zajęć pozwala uzyskać informacje w dowolnym miejscu, czasie i na dowolnym gadżecie.
O perspektywach zawodowych
Jeśli zdecydowałeś, że fotografia to zawód Twojej przyszłości, to już teraz pomyśl o zdobyciu dodatkowej wiedzy z zakresu zarządzania. Pomoże ci to zostać kierownikiem studia.
Po osiągnięciu maksymalnego poziomu umiejętności w fotografii i zarządzaniu personelem możesz otworzyć własną firmę. Aby to zrobić, musisz wynająć lub kupić pokój na studio fotograficzne. Od Twoich pragnień i ambicji zależeć będzie, czy stworzysz kameralne plenery fotograficzne popularne na rodzinne sesje zdjęciowe, czy też zorganizujesz centrum dla artystów-fotografów.
Czy fotografowie są poszukiwani?
Fotograf to poszukiwany zawód, na który zapotrzebowanie będzie tylko rosło. Każdy potrzebuje wysokiej jakości zdjęć: czy to międzynarodowa firma z milionami obrotów, czy mała założona przez matkę na urlopie macierzyńskim. O zapotrzebowaniu na specjalistów świadczy również liczba wakatów na portalach rekrutacyjnych. A płace zależą bezpośrednio od ilości i jakości wykonanej pracy.
Plusy i minusy zawodu
Praca fotografa ma swoje pozytywne i negatywne strony.
Plusy:
- Zawód twórczy,
- Poznawanie ciekawych ludzi
- Żądanie,
- Swoboda wyboru miejsca i czasu pracy,
- Brak rutyny biurowej
Wady bycia fotografem:
- Konkurencja,
- Trzeba kupić sprzęt
- Praca wymagająca dużo cierpliwości
Podsumowanie
Główne pytanie brzmi: „Czy można zarabiać, pracując jako fotograf produktowy?”. Odpowiedź jest jednoznaczna: „Tak!”. Obecność dużej liczby wolnych miejsc pracy i dobre zarobki sprawiają, że ten zawód jest obecnie jednym z najbardziej obiecujących. Warto jednak pamiętać, że aby zostać profesjonalnym fotografem produktowym, trzeba włożyć dużo wysiłku i zdobyć ogromną wiedzę.
Marketerzy, właściciele firm i właścicieli marek często zwracają się do doświadczonych fotografów komercyjnych, aby skutecznie zaprezentować swoje produkty i usługi. W końcu tylko oni mają umiejętności niezbędne do wyróżnienia produktów na wizualnie przesyconym rynku. Co więcej, rola fotografa reklamowego dzisiaj znacznie się rozszerzyła. Nie tylko robi zdjęcie, ale tworzy cały świat i opowiada historię każdej pojedynczej rzeczy.