W Krakowie rozpoczęły się testy wodorowego autobusu marki Mercedes. Pojazd o długości 12 metrów, z pełnym zbiornikiem wodoru i w pełni naładowaną baterią, jest w stanie pokonać co najmniej 400 kilometrów na jednym tankowaniu.
Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mają okazję podróżować nowoczesnym autobusem wodorowym marki Mercedes – modelem e-Citaro Fuel-Cell. To już czwarta generacja wodorowych pojazdów od tego producenta.
Od 13 grudnia 2024 roku do 8 stycznia 2025 roku autobus będzie testowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pierwszego dnia pojazd wyjechał na trasę linii nr 143, łączącej Podgórze SKA z Kokotowem SKA. W kolejnych dniach autobus ma kursować także na innych liniach, takich jak 128, 148 i 300.
Autobus e-Citaro Fuel-Cell to pojazd zeroemisyjny, który imponuje zaawansowaną technologią i wydajnością. Wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród obecnie dostępnych autobusów wodorowych – o pojemności aż 300 kWh – może przejechać co najmniej 400 km na jednym tankowaniu i pełnym naładowaniu baterii. Pojazd magazynuje także do 30 kg wodoru w swoich zbiornikach, co sprawia, że doskonale nadaje się do obsługi całodziennych kursów na regularnych trasach, bez potrzeby powrotu do zajezdni.
Dzięki zaawansowanemu systemowi zarządzania energią autobus może działać w różnych trybach. W trybie wodorowym korzysta wyłącznie z energii wytwarzanej z wodoru. W trybie maksymalnego zasięgu wykorzystuje oba źródła energii – baterię i wodór – w pełnym zakresie, co pozwala na jeszcze dłuższe przebiegi. Z kolei tryb inteligentny dostosowuje sposób zasilania do specyfiki trasy, co pozwala zoptymalizować zużycie energii, preferując tańszą energię elektryczną tam, gdzie jest to możliwe.
Stan baterii trakcyjnej jest stale uzupełniany dzięki wbudowanej elektrowni wodorowej, która znajduje się na pokładzie pojazdu. Autobus wyposażony jest w zbiornik mieszczący 30 kg wodoru. W pełni zatankowany oraz z naładowaną do maksimum baterią trakcyjną, pojazd jest w stanie pokonać co najmniej 400 km na jednym cyklu. Jak podkreślił rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Marek Gancarczyk, „takie parametry pozwalają na całodniową obsługę regularnej linii bez konieczności powrotu do zajezdni”.
Pojazd o długości 12 metrów może przewozić 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Niska podłoga i platforma dla osób poruszających się na wózkach czynią go przyjaznym dla wszystkich grup pasażerów, a klimatyzacja zapewnia komfort podróży.
Autobus został wyposażony w pakiet GRS-B, który dzięki pięciu radarom i kamerze rozpoznaje potencjalne zagrożenia, takie jak możliwość kolizji z innymi pojazdami, rowerzystami czy pieszymi. System działa nawet w sytuacjach, gdy pieszy dopiero zamierza wejść na przejście, co znacząco podnosi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
fot. MPK w Krakowie
3 grudnia tego roku MPK ogłosiło przetarg na dostawę 42 zeroemisyjnych autobusów, w tym 10 zasilanych wodorem i 32 elektrycznych.