Jest umowa na finansowanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Pełnomocnika od tej inwestycji nie będzie

Władze Krakowa, przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Pekao SA, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz konsorcjum firm – Gülermak i PPP Solutions Polska podpisali bezpośrednią umowę wykonawczą o finansowaniu nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Linia będzie mieć 4,5 km długości i 10 przystanków, stanie się w przyszłości fragmentem premetra.

– To największa inwestycja w Polsce realizowana w formule partnerstwa prywatno-publicznego – podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. – Pieniądze, które zostaną zainwestowane w linię tramwajową do Mistrzejowic nie wchodzą w zadłużenie miasta – dodał prezydent miasta. A to ważne, bo miasto przez 20 lat będzie płacić za użytkowanie tej linii, dopiero po tym okresie przejmie ją od wykonawcy.

Linia tramwajowa do Mistrzejowic - wizualizacje

Zdjęcie 1 z 8

Jacek Majchrowski szczególnie podziękował za przygotowanie tej inwestycji trzem osobom, w tym Marcinowi Hanczakowskiemu, byłemu dyrektorowi Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Kiedy kilka tygodni temu Marcin Hanczakowski odchodził z ZDMK, pojawiały się informacje, że zostanie pełnomocnikiem prezydenta ds. budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Takiego pełnomocnika jednak nie będzie.

Podpisanie umowy bezpośredniej, dotyczącej inwestycji o nazwie – IV etap rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju finalizuje kilkuletnie prace dokumentacyjne i prace nad sfinansowaniem największego w Polsce projektu transportowego, realizowanego w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Po uzyskaniu decyzji ZRID partner prywatny będzie mógł przystąpić do prac budowlanych realizowanych w ramach tej inwestycji. W uroczystym podpisaniu umowy w poniedziałek, 30 stycznia 2-23 roku, uczestniczyli prezydent Jacek Majchrowski, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, konsorcjum firm – Gülermak i PPP Solutions Polska oraz Pekao S.A, Polskiego Funduszu Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju odbędzie się w poniedziałek, 30 stycznia o godz. 13, w sali Lea (pl. Wszystkich Świętych 3-4.

Przedstawiciele firm wykonawczych zapewniają, że w ciągu miesiąca, najwyżej dwóch będzie wydane pozwolenie na budowę dla linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wtedy też ruszą pierwsze prac budowlane.

Całkowity koszt inwestycji szacuje się na prawie 2 mld złotych, choć wcześniej prognozowano koszty na ok. 1,3 mld złotych. Prace mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano pod koniec 2024 r. Pierwsze tramwaje pojadą do Mistrzejowic na początku 2025 roku.

Linia tramwajowa od ul. Meissnera do Mistrzejowic powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Nowe połączenie powstanie od skrzyżowania ul. Meissnera z Lema, dalej ul. Meissnera, ul. Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, Jancarza do istniejącej tam pętli tramwajowej. Projekt ten jest pierwszym przedsięwzięciem w sektorze transportu miejskiego w Polsce realizowanym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Nowa linia tramwajowa będzie mieć 4,5 km. Dzięki niej czas dotarcia z Mistrzejowic do centrum skróci się o ok. 12 minut, wyeliminuje konieczność przesiadek i znacząco polepszy komfort podróżowania transportem zbiorowym

(GS)

Najnowsze

Co w Krakowie