„160 lat temu pierwsze pociągi przejechały po kamiennym moście, wybudowanym nad starorzeczem Wisły. Dziś kończymy modernizację wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, który został dostosowany do potrzeb współczesnej kolei. Wykonawcy pod okiem służb konserwatorskich dokładają starań, by z zewnątrz w jak największym stopniu przypominał oryginał” – poinformowali dzisiaj kolejarze z PKP PLK.
Pierwsze prace związane z rozbudową wiaduktu rozpoczęły się koniec lipca 2017 roku. Najpierw po stronie Hali Targowej wybudowana została nowa część pod dwa dodatkowe tory kolejowe, na której odtworzono elewację z wykorzystaniem oryginalnego materiału. Potem przez długi czas trwały dyskusje nad sposobem remontu czy przebudowy oryginalnej części wiaduktu, które ostatecznie skończyły się jego rozbiórką i odtworzeniem w nowej technologii.
Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę. W 2017 roku PKP PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na przeprowadzenie w ramach prac poszerzenia wiaduktu, wzmocnienia konstrukcji oraz rozebrania jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.
Najpierw rozbudowano wiadukt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie robót dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. To opóźniało całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła we wrześniu 2021 r. decyzja ministerialna. To dało zielone światło dla kontynuowania prac.
Modernizacja wiaduktu nad ul. Grzegórzecką była kluczowym elementem wartych przeszło 1,2 mld złotych prac przy linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice, wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
Inwestycja w komfort, czyli co warto wiedzieć decydując się na instalację klimatyzacji?