Kraków zapowiada stworzenie węzła transportowego dla rowerów cargo. Powstanie przy Hali Targowej

Rower cargo  ma zmienić oblicze transportu miejskiego w Krakowie? Zarząd Transportu Publicznego planuje nabycie floty takich rowerów, umożliwiających „mieszkańcom wygodne przewożenie towarów w obrębie miasta”.

Czym jest rower cargo? W skrócie: to rower dostawczy, wyposażony w „przyczepkę” lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Część bagażową można zaaranżować też tak, by wozić w niej np. małe dzieci. Aktualnie Zarząd Transportu Publicznego oferuje krakowskim firmom, instytucjom i organizacjom pozarządowym możliwość przetestowania roweru towarowego. Rowery towarowe typu long john z zamykaną skrzynią udostępniane są bezpłatnie na okres do 30 dni. W tym okresie można z nich korzystać na terenie Krakowa. Wypożyczony typ roweru Babboe City pozwala na transport ładunku do 75 kg.

Teraz ZTP planuje kupić więcej takich rowerów  i stworzyć węzeł transportowy przy Hali Targowej.

 – Chodzi o stworzenie nowej stacji rowerów cargo pod wiaduktem i przystankiem kolejowym przy Hali Targowej. Ma ona pozwolić na rozwinięcie ekologicznego, cichego i bezemisyjnego transportu towarowego wewnątrz drugiej obwodnicy – wyjasnia ZTP w Krakowie. 

Do obsługi systemu ma zostać kupionych 10 rowerów cargo, które będą zarządzane z użyciem nowoczesnych narzędzi informatycznych i wspierane przez sztuczną inteligencję. Pozwoli to zorganizować efektywną sieć dostawczą, stanowiącą  alternatywę dla rozwiązań starszych, bardziej kosztownych i szkodliwych dla mieszkańców Krakowa i środowiska.

Środki na ten cel będą pochodzić z unijnego projektu metaCCAZE, w którym Kraków reprezentuje Zarząd Transportu Publicznego. Projekt promuje wdrażania inteligentnych systemów, z elektryczną, zautomatyzowaną czy zintegrowaną z innymi środkami transportu flotą oraz infrastrukturą do jej obsługi. Systemy te mają działać w obszarze usług pasażerskich i towarowych (transport publiczny, minibusy na żądanie, współdzielenie rowerów i skuterów, dostawy) oraz centrów mobilności i logistyki, zarządzania ruchem i infrastruktury do ładowania.

Projekt zaplanowany jest na cztery lata – w tym czasie proponowane rozwiązania najpierw będą wdrożone w czterech miastach „pionierskich”: Amsterdamie, Monachium, Limassol i Tampere. Następnie te pomysły, które się sprawdzą, zostaną zastosowane w sześciu miastach partnerskich – w tym w Krakowie, gdzie mają pomóc stworzyć innowacyjny węzeł transportowy w centrum miasta.

– Dzięki metaCCAZE mamy możliwość kształtowania rzeczywistości wszystkich naszych europejskich miast w nadchodzących latach. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że nasza wizja czystych i przyjaznych do życia miast ostatecznie się urzeczywistni – powiedziała Tamara Djukic, koordynatorka projektu metaCCAZE i ekspertka w dziedzinie transformacji i innowacji mobilności miejskiej.

Projekt ma być realizowany i nadzorowany łącznie przez 43 instytucje z 12 krajów europejskich – są to uczelnie wyższe i instytuty badawcze (np. Uniwersytet Techniczny w Delft), prywatne firmy oraz jednostki z sektora publicznego (jak Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie).

Jarek Strzeboński 

 

 

 

 

8 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie