Wkrótce w Krakowie pojazdy komunikacji miejskiej będą lepiej oznakowane. Część pasażerów chciałaby, aby numer tramwaju pojawiał się również z boku. Ułatwiłoby to, ich zdaniem, rozpoznanie tramwaju stojącego na przykład na pętli tramwajowej.
Z takim problemem często mierzą się pasażerowie korzystający z tramwaju na pętlach. Zbliżając się do przystanku, nie są w stanie rozpoznać, jaka linia tramwajowa aktualnie znajduje się na pętli. Problem dotyczy również autobusów.
– Gdyby tramwaje miały oznakowanie linii z boku, nie tylko od strony wejścia, każdy mógłby łatwiej zweryfikować, czy to jest tramwaj, z którego chce skorzystać – mówi radny miejski Michał Starobrat.
Krakowski magistrat podkreśla, że zna problem. Obecnie w 45. nowo kupowanych autobusach uwzględniono rozwiązanie polegające na wprowadzeniu tablicy z numerem linii z lewej strony pojazdu.
– Tablica ta zostanie zamontowana w przedniej, górnej części pojazdu nad oknem. W nowych postępowaniach na zakup tramwajów (przetargi opublikowane 2 sierpnia 2024 r.) również został wprowadzony wymóg umieszczania tablicy z numerem linii w przedniej, górnej części tramwaju nad oknem po lewej stronie wagonu – wylicza magistrat. .
Dodatkowe wyświetlacze po lewej stronie pojawią się również od 19 października tego roku w pojazdach firmy Mobilis. W ramach nowej umowy na świadczenie usług przewozowych „wykorzystywane będą jedynie nowe pojazdy, posiadające wyświetlacze zewnętrzne prezentujące numer linii także z lewej strony”.
– Zawarcie wymagania dotyczącego wyposażenia pojazdów KMK w wyświetlacz z numerem linii po lewej stronie planowane jest także w przypadku przyszłych umów zawieranych z innymi operatorami świadczącymi usługi przewozowe w ramach KMK, w tym m.in. z MPK S.A., tak aby pojazdy posiadały wskazane oznakowanie – podkreśla urząd miasta.
Jednocześnie MPK w Krakowie zweryfikuje możliwości techniczne wprowadzenia rozwiązania w starszych pojazdach. – W niektórych pojazdach może okazać się niemożliwe zamontowanie dodatkowego wyświetlacza z uwagi na brak warunków technicznych lub wsparcia technologicznego dostawców systemów informacyjnych dla pasażerów i producentów taboru – zastrzega urząd miasta.