Mieszkańcy apelują o przystanek tramwajowy, urząd stanowczo odmawia. „Chodzi o dwie minuty”

Mieszkańcy Łagiewnik  apelują o obsługę przystanku Łagiewniki SKA przez linie tramwajowe 10 i 11. Prośba spotkała się z twardą odmową urzędników.

Mieszkańcy argumentują, że zatrzymywanie się tramwajów linii 10 i 11 na przystanku Łagiewniki SKA, zarówno przed, jak i za skrzyżowaniem Trasa Łagiewnicka – Zakopiańska, poprawiłoby komfort podróży, zwłaszcza dla osób starszych. Przystanek ten znajduje się bowiem w bezpośrednim sąsiedztwie licznej zabudowy mieszkalnej przy ulicach Hoffmanowej, Do Wilgi, Bobrzyńskiej i Cegielnianej. Mieszkańcy chcą, aby linie 10 oraz 11, jadące w relacji Łagiewniki – Kurdwanów P+R, zatrzymywały się na przystanku Łagiewniki SKA zarówno przed, jak i za skrzyżowaniem Trasa Łagiewnicka – Zakopiańska.

Takie rozwiązanie umożliwiłoby im bezpośrednie dojście do tramwaju bez konieczności pokonywania dodatkowych skrzyżowań. Aktualnie mieszkańcy tego rejonu miasta muszą przechodzić przez ruchliwe skrzyżowania, co znacznie wydłuża czas podróży i jest szczególnie uciążliwe dla starszych osób.

Podobne rozwiązania funkcjonują na przystanku Kurdwanów P+R, gdzie tramwaje zatrzymują się zarówno przed, jak i za skrzyżowaniem z ulicą Porucznik Halszki. Mieszkańcy uważają, że wprowadzenie obsługi przystanku Łagiewniki SKA przez linie 10 i 11 stanowiłoby duże udogodnienie i poprawiłoby komfort codziennych podróży.

Magistrat tłumaczy, że takie rozwiązanie byłoby korzystne zaledwie dla niewielkiej grupy mieszkańców zamieszkującej domy na odcinku ul. Do Wilgi i ul. Hoffmanowej (oszacowano, że jest to około 20 posesji z zabudową jednorodzinną), natomiast przyczyniłoby się do wydłużenia czasu podróży dla tysięcy pasażerów każdego dnia, skutkując pogorszeniem konkurencyjności transportu publicznego wobec innych środków transportu.

 – Zgodnie z układem przystanków tramwajowych wzdłuż ul. Zakopiańskiej, podstawowym do obsługi mieszkańców os. Cegielniana jest przystanek „Łagiewniki ZUS”. O ten przystanek w przeszłości wnioskowali sami mieszkańcy, w tym mieszkanka, która aktualnie kieruje zgłoszenia o zatrzymywanie tramwajów linii nr 10 i 11 na przystanku „Łagiewniki SKA 05”. Przystanek „Łagiewniki ZUS” znajduje się w środku os. Cegielniana i większość mieszkańców, w tym wspomniana mieszkanka, ma do niego najkrótszą drogę dojścia. Zatrzymują się na nim wszystkie linie tramwajowe jadące wzdłuż ul. Zakopiańskiej, w tym linie tramwajowe nr 10 i 11 – tłumaczy magistrat. 

W pierwotnej wersji projektu budowy Trasy Łagiewnickiej, przystanku „Łagiewniki SKA 05” miało nie być. Przystanki na tym węźle zaprojektowane zostały zgodnie z zasadą, że pojazdy komunikacji miejskiej na węzłach przystankowych powinny zatrzymywać się za skrzyżowaniem, ponieważ wówczas z jednego miejsca odjeżdżają wszystkie linie w danym kierunku.

 – Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie nie muszą wybierać pomiędzy przystankami i zastanawiać się, z którego peronu odjedzie najbliższy tramwaj. Z tego względu linie tramwajowe nr 10, 11 i 50 zatrzymują się na przystanku „Łagiewniki SKA 03”, tak aby pasażerowie w jednej lokalizacji mieli dostęp do wszystkich linii tramwajowych jadących w kierunku Kurdwanowa – tłumaczy magistrat. 

Urząd miasta podkreśla, że „powyższa zasada została jednak zaburzona w związku z realizacją wniosku mieszkańców, którzy pomimo funkcjonowania przystanku „Łagiewniki ZUS” zawnioskowali o budowę kolejnego przystanku „Łagiewniki SKA 05”, przed skrzyżowaniem z Trasą Łagiewnicką” 

 – W rezultacie linie tramwajowe nr 8, 19 i 22 jadące w kierunku Borku Fałęckiego aktualnie zatrzymują się przed skrzyżowaniem, natomiast linia tramwajowa nr 50 zmierzająca w tym samym kierunku, za skrzyżowaniem – wylicza magistrat. 

Zdaniem urzędników wyznaczenie dodatkowego przystanku („Łagiewniki ZUS”) spowodowało wydłużenie czasu przejazdu wszystkich linii tramwajowych wzdłuż ul. Zakopiańskiej o 1 minutę. Dodatkowe zatrzymanie tramwajów linii 10 i 11 na przystanku „Łagiewniki SKA 05”  spowodowałoby wydłużenie czasu przejazdu tych linii o kolejną minutę, co w sumie dawałoby 2 minuty rozkładowe więcej.

 – Wydłużenie czasu przejazdu dla tramwajów o 2 minuty w pierwszej chwili może wydawać się niewielką stratą czasu. Z linii tramwajowych na ul. Zakopiańskiej korzystają jednak tysiące pasażerów, którzy każdego dnia przesiadają się na linie autobusowe kursujące na obrzeża Krakowa oraz do miejscowości położonych w aglomeracji. Przesiadki te następują w Borku Fałęckim, na Kurdwanowie, na węźle Bieżanowska oraz na Małym Płaszowie. Powyższe linie autobusowe kursują z bardzo zróżnicowaną częstotliwością wynikającą z indywidualnych uwarunkowań, w tym liczby dostępnych pojazdów, koordynacji z innymi liniami czy możliwości finansowych poszczególnych gmin. Dla osób przesiadających się z tramwaju na autobus wydłużenie czasu przejazdu nawet o 1-2 minuty może decydować o zdążeniu na wcześniejszy autobus lub konieczności oczekiwania kilkudziesięciu minut na kolejny – wylicza urząd. 

Patrycja Bliska 

 

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie