Nieoficjalnie. Jest opóźnienie w rozpoczęciu remontu Kościuszki i Zwierzynieckiej

Nie 26 sierpnia, jak informował dotychczas Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ale 2 września rozpocznie się długo oczekiwany remont ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. ZDMK nie potwierdza na razie nowego terminu. „Termin rozpoczęcia prac podamy dzisiaj o godzinie 14.30 podczas briefing’u prasowego” – mówi w rozmowie z KRKNews.pl Michał Pyclik z ZDMK.

AKTUALIZACJA: Na konferencji prasowej w urzędzie miasta na Placu Wszystkich Świętych wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk poinformował, że remont ulic zacznie się 2 września. 

Michał Pyclik zaznacza, że termin sierpniowy był „szacowanym czasem startu prac” – O godzinie 14.30 poinformujemy o terminie rozpoczęcia przebudowy – mówi redakcji KRKNews.pl. Jak udało się nam ustalić przebudowa ulic zacznie sie 2 września. Tego dnia przestaną również kursować tramwaje na Salwator. Wcześniej urząd miasta oraz ZDMK wskazywał datę 26 sierpnia jako termin rozpoczęcia prac. 

Nie zmieni sie za to  harmonogram remontu ani termin jego zakończenia. Rozpoczęcie prac na połowie tarczy skrzyżowania z Alejami Trzech Wieszczy planowane jest 23 września, a na drugiej połowie – w maju 2024 r. Wszystkie roboty zakończą się w ciągu 12 miesięcy od przekazania placu budowy – czyli w sierpniu 2024 r.

Remont  ulic został podzielony na trzy etapy. Przebudowa obejmie cały ciąg od pętli Salwator, przez ul. Kościuszki i skrzyżowanie z Alejami oraz ulicę Zwierzyniecką. Wykonawca przebuduje zarówno torowisko, jezdnię, chodniki, jak i podziemne instalacje – wodociągową, kanalizacyjną, gazową czy ciepłowniczą. Przebudowany musi zostać także most na Rudawie. W sumie to 3433,130 metrów toru pojedynczego. 

Najważniejsza data dla mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców to 23 września. Wtedy formalnie rozpocznie się drugi etap remontu. Zamknięta zostanie cała część skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów po stronie ul. Zwierzynieckiej, a także fragment ul. Zwierzynieckiej do skrzyżowania z ul. Retoryka i Powiśle. Możliwy będzie już tylko przejazd z ul. Powiśle w Retoryka. Alejami będzie można przejechać tylko na wprost, po jednym pasie w obie strony.

fot. screen ZDMK

 

Mniej uciążliwy będzie etap pierwszy. Od 26 sierpnia, czyli początku prac, zostaną zamknięte obydwie ulice. Ulica Kościuszki zostanie zamknięta dla ruchu na całym odcinku od pętli tramwajowej do skrzyżowania przy Jubilacie. Ulica Zwierzyniecka natomiast od skrzyżowania przy Filharmonii do ul. Retoryka. Utrzymana zostanie możliwość przejazdu fragmentem ul. Zwierzynieckiej od Alei do ul. Retoryka lub z ul. Powiśle na wprost.

fot. screen ZDMK

Trzeci etap rozpocznie się w okolicach maja przyszłego roku. Zamknięta zostanie część skrzyżowania na Alejach po stronie ul. Kościuszki. To będzie się wiązało z kolejnymi zmianami w ruchu na odcinku Alej przy Jubilacie. Prace zgodnie z harmonogramem powinny zakończyć się w sierpniu 2024 roku.

Linia nr 1 zostanie skierowana do Cichego Kącika. Linia 502 ma zostać wydłużona do ul. Komorowskiego lub obecnej pętli autobusowej. Tramwaj nr 2 będzie kursował do Cichego Kącika. Dodatkowym wsparciem dla mieszkańców ma być linia 100, która umożliwi dojazd na Salwator. 209, 229, 239, 249, 259, 269 zostaną przekierowane przez most Zwierzyniecki do pętli na os. Podwawelskim.

Linia 100 i 101 nadal będą dojeżdżać do Salwatora. Linia 109 pojedzie ulicami Księcia Józefa, Królowej Jadwigi, Jaxy Gryfity, Emaus, Królowej Jadwigi, Piastowską na Cichy Kącik. Linia ma kursować z częstotliwością nie gorszą od dotychczasowe

Co się zmieni po zakończeniu remontu? Torowisko dalej będzie wbudowane w jezdnię – o rozstawie osi 2,90 m (Zwierzyniecka) i 3,20 m (Kościuszki). W rejonie mostu nad rzeką Rudawą odtworzony zostanie rozstaw osi 2,74 m, w istniejącym śladzie zostanie też odbudowana geometria pętli Salwator. Na szlaku przewidziano przechyłki umożliwiające przejazd tramwajów za maksymalną dopuszczalną prędkością 40 km/h. Perony przystankowe utrzymano w zbliżonych do istniejących lokalizacjach, choć przystanek Komorowskiego zostanie przesunięty w stronę pętli. Pojawią się przystanki wiedeńskie (poza przystankiem przy pętli, gdzie nie pozwalają na to warunki). Zaprojektowano sieć trakcyjną łańcuchową, skompensowaną – z „odpięciem” od budynków. Na pętli zaplanowano sieć płaską. Zastosowane zostaną słupy dekoracyjne trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe.

Jarek Strzeboński

10 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie