Nowy węzeł drogowy w Wieliczce na DK94. Estakada za 53 mln zł poprawi ruch do Krakowa

W Wieliczce, na drodze krajowej nr 94, powstanie nowy węzeł drogowy, który umożliwi bezkolizyjny wyjazd z miasta w kierunku Krakowa. Kluczowym elementem inwestycji będzie 70-metrowa estakada, którą poprowadzona zostanie dotychczasowa trasa. Koszt prac wyniesie 53,1 mln zł, a ich zakończenie zaplanowano na 2027 rok.

Nowy, bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną – tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Dziś są tam światła, które ograniczają przepustowość ruchu i przyczyniają się do powstawania korków. Budowa nowego układu drogowego pozwoli na likwidację sygnalizacji świetlnej, a to udrożni ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki.

Nowy węzeł pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m. Pod nią powstanie rondo, z którego będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa. Będzie też można na nie zjechać, jadąc od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.

– Nowe rozwiązanie umożliwi płynne włączenie się do ruchu kierowcom jadącym w stronę Krakowa, Tarnowa i Bochni. Wjazd do Wieliczki z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan. To inwestycja strategiczna dla miasta i okolic, która zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu, eliminując dotychczasowe zatory drogowe – tłumaczy wojewoda małopolski Krzysztof  Klęczar.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdżają codziennie prawie 22 tysiące pojazdów. Budowa rozpocznie się  w kwietniu. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2027 r.

Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja środowiskowa, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. GDDKiA odpowiada za budowę i finansuje większość jej kosztów.

– Mamy tu przykład efektywnej współpracy pomiędzy administracją rządową a samorządem. Działania podjęte przez zaangażowane podmioty pozwoliły na sprawne przygotowanie całości tej ważnej dla mieszkańców inwestycji. Teraz pora na budowę. Życzę, abyśmy rychło mogli zobaczyć jej efekty – mówi I wicewojewoda małopolska Elżbieta Achinger.

Budowa rozpocznie się w kwietniu. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2027 r. Prace wykona konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD.

– Wykonawcą jest firma lokalna. Cieszę się, że małopolskie firmy mają szansę się wykazać przy takich dużych inwestycjach. Ta inwestycja nie powstałaby zresztą, gdyby nie współpraca samorządów powiatu wielickiego oraz miasta i gminy Wieliczka. Całość inwestycji to koszt w wysokości ponad 53 mln zł, z czego wkład gminy to ponad 3 mln zł, a powiatu 3 mln zł. To nie jest łatwa praca, ponieważ będzie dużym wyzwaniem dla nas, dla wykonawcy i dla mieszkańców. Będzie się odbywać przy stałym ruchu. Prace zakończą się w 2027 roku – podkreśla dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie Maciej Ostrowski.

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie