To będzie ciężki czas dla mieszkańców Wzgórz Krzesławickich. Od wakacji przestaje funkcjonować pętla tramwajowa przy cmentarzu Grębałowskim. Dodatkowo zostanie przebudowany fragment ulicy Kocmyrzowskiej stanowiącej jeden z głównym ciągów komunikacyjnych dla Wzgórz Krzesławickich. Utrudnienia w tym rejonie miasta mogą potrwać nawet dwa lata. O tym jak poradzić sobie w tej trudnej sytuacji rozmawiali mieszkańcy z przedstawicielami urzędu miasta, GDDKiA, firmy Gülermak, na spotkaniu zorganizowanym przez radnego miejskiego Łukasza Sęka.
Problemy jakie czekają mieszkańców okolic Wzgórz Krzesławickich związane są z budową pobliskiej trasy S7 oraz zaplanowaną przebudową pętli tramwajowej i głównych ulic dojazdowych. Na spotkaniu zorganizowanym przez radnego Łukasz Sęka mieszkańcy mogli wysłuchać przedstawicieli urzędu miasta i wykonawców oraz zgłosić swoje uwagi do zaproponowanych rozwiązań na czas remontów
Co czeka mieszkańców? Lista jest długa. W lipcu zostanie wyłączony dojazd do pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie oraz do przystanku Elektromontaż. To oznacza, ze od lipca Dzielnica XVII zostanie bez tramwaju. Jedynym połączeniem tramwajowym będzie linia nr 1 na ul. Wańkowicza. To jednak oznacza ponad kilometrowy spacer dla pasażerów. Zarząd Transportu Publicznego przygotował autobusową komunikację zastępcza. Pasażerów korzystających do tej pory z tramwajów ma przejąć linia autobusowa nr 701. ZTP deklaruje, że linia będzie jeździć z częstotliwością 10/12 minut
Równocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od ul. Darwina do pętli Wzgórza Krzesławickie. To również wymusi zmiany w ruchu. Prace ruszą po otrzymaniu decyzji ZRID. Urząd miasta zakłada, że ul. Kocmyrzowska będzie miała cały czas utrzymaną przejezdność
To nie jedyne zmiany na ul. Kocmyrzowskiej. Najprawdopodobniej w lipcu po uzyskaniu uzyskanie prawomocnego pozwolenia ZRID, rozpoczną się prac przy przebudowie ulicy od Węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Wtedy też rozpocznie się przebudowa pętli tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich. Będzie ona większa niż dotychczas i zyska zadaszenie oraz po dwa 65-metrowe perony dla wsiadających i wysiadających
Tak będzie wyglądać nowa pętla tramwajowa na Wzgórzach Krzesławickich [wizualizacje]
Mieszkańcy mieli wielu uwag do przedstawionych im propozycji. Postulowali mi.in. zwiększenie częstotliwość zastępczej linii autobusowej 701 co 7 minut. Jak wskazywali ul. Kocmyrzowska jako główna wylotówka z miasta jest bardzo często zakorkowana i poprowadzenie nią autobusów zastępczych oznacza dla pasażerów stanie w korkach. Zwiększenie częstotliwości ma skrócić czas oczekiwania na przystankach. Część mieszkańców chciałaby z kolei skrócenia linii 701 do ulicy Bulwarowej lub do Ronda Kocmyrzowskiego.
Pojawił się postulat wydłużenia powrotu linii 142 na stara trasę do Czyżyn. tak jak dawniej do Czyżyn. Mieszkańcy chcą po zamknięciu pętli tramwajowe zapewniania dojazdu ze Wzgórz do Elektromontażu i Ujastka. Mieszkańcy chcieliby również aby ZTP zwiększył częstotliwość linii aglomeracyjnych, która mają swoje trasy w pobliżu Wzgórz Krzesławickiech.
Do postulatów i pomysłów mieszkańców odniósł się ZTP. Przedstawiciele miejskiej jednostki odpowiedzialnej za funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Krakowie zadeklarowali, odniesienie się do propozycji mieszkańców. ZTP ma w niedalekiej przyszłości przedstawić kompleksową propozycję zmian, które pozwolą mieszkańcom w miarę możliwości jak najmniej odczuć ograniczenia w ruchu.
(JS)