Od września zwężenia na Pilotów. Utrudnienia dla kierowców i pasażerów autobusów. W najgorszej sytuacji – rowerzyści

Kolejarze rozpoczynają remont wiaduktu kolejowego nad ulicą Pilotów. W związku z tym kierowcy i pasażerowie miejskich autobusów muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu drogowym. W jeszcze gorszej sytuacji będą rowerzyści.

Z początkiem września droga pod wiaduktem zostanie zwężona z czterech do dwóch pasów ruchu. Prace będą realizowane etapami, aby zawsze dostępne były dwa pasy – najpierw po jednej stronie ulicy, potem po drugiej, a na końcu na środku. Utrudnienia potrwają około dwóch miesięcy, a zakończenie prac planowane jest na listopad.

To oznacza bardzo duże korki w tej okolicy. Warto przypomnieć, że niedaleko trwa właśnie budowa tuneli tramwaju do Mistrzejowic. W związku z budową tramwaju wprowadzono tymczasową organizację ruchu przy ul. Olszyny i Pilotów polegającą na wyznaczeniu buspasa. Zarówno buspas jak i pas dla samochodów są relatywnie wąskie i pojawił się problem z poruszaniem się rowerzystów tym ciągiem. Na ten problem zwraca uwagę miejski radny Piotr Moskała

 – Jedyną legalną możliwością pokonania tej drogi jest przejazd roweru prawą stroną środkowego pasa drogi. Jeśli rowerzyści chcieliby poruszać się zgodnie z przepisami tak naprawdę ani kierowcy autobusów ani samochodów nie mieliby żadnej zgodnej z przepisami możliwości wyminięcia takiego rowerzysty – zauważa radny Moskała. I proponuje zmodyfikowanie tymczasowej organizacji ruchu w taki sposób, aby rowery mogły legalnie poruszać się buspasem lub, wzorem ulicy Dobrego Pasterza, dopuścić rowerzystów do poruszania się chodnikiem.

Nie ma takiej możliwości – tłumaczy magistrat. I wylicza powody dlaczego rowerzyści nie mogą poruszać się zarówno buspasem jak chodnikiem. 

 – Szerokość pasa ruchu, po którym poruszają się autobusy komunikacji miejskiej nie zapewnia możliwości bezpiecznego wyprzedzenia rowerzysty. Dopuszczenie ruchu rowerowego mogłoby wpłynąć negatywnie na czas przejazdu komunikacji autobusowej. W związku z tym, aby umożliwić szybszy przejazd autobusów, wyodrębniony pas ruchu, na którym nie są dopuszczeni inni użytkownicy ruchu. Ma to na celu poprawienie funkcjonowania komunikacji miejskiej w okresie trwających utrudnień związanych z inwestycją KST IV (ul. Meissnera-Mistrzejowice) – wyjaśnia wicprezydent Krakowa Stanisław Kracik .

Z kolei dopuszczenie ruchu rowerowego na chodnikach również nie jest możliwe z uwagi na obowiązujące przepisy oraz ograniczoną przestrzeń użytkową. Zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi, minimalna szerokość drogi wspólnej dla pieszych i rowerzystów powinna wynosić co najmniej 3 metry, a w trudnych warunkach dopuszcza się szerokość 2,5 metra. 

 – Ciąg pieszy wzdłuż ulicy Pilotów ma szerokość 2,5 m. Ponadto na ciągu tym występują liczne słupy oświetlenia ulicznego, które dodatkowo zawężają przestrzeń użytkową (ma ona w ww. miejscach poniżej 2,5 m) i uniemożliwiają bezkolizyjne wymijanie się rowerzystów i pieszych. Z tego względu nie można go oznakować jako wspólny ciąg pieszo-rowerowy – tłumaczy Stanisław Kracik. 

Jarek Strzeboński 

Zarząd Dróg Miasta Krakowa krytykuje rowerowych aktywistów

Najnowsze

Co w Krakowie