Peugeot 407, Skoda Octavia I, Ford Mondeo III, Golf II. Tymi autami do Krakowa już nie wjedziesz

23 listopada Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu na terenie całego miasta. To pierwsza takie rozwiązanie w Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024 r., a całościowe – dwa lata później. Jakimi autami nie wjedziemy do Krakowa?  

Obszar krakowskiej Strefy Czystego Transportu pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza.

Uchwała przewiduje dwa etapy wprowadzenie SCT. Pierwszy etap przypada na 1 lipca 2024 r. Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.

Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, czyli spełniające normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Normy emisji Euro 3 nie spełniają m.in. takie auta z silnikami benzynowymi: Polonez Caro, Fiat 126p, Skoda Felicia, Volkswagen Golf II, Fiat Uno, Opel Corsa A, Peugeot 205, Daewoo Nexia, Opel Kadett, Opel Vectra A, BMW E30, BMW E34, Audi 80, Mercedes W124, Volkswagen Passat B4.

Normy emisji Euro 5 nie spełniają m.in. takie auta z silnikami wysokoprężnymi: Audi A4 B5, Alfa Romeo 156, BMW serii 3 E46, Fiat Stilo, Volkswagen Golf IV, Skoda Octavia I, Ford Focus II, Renault Megane II, Toyota Corolla IX, Honda Civic VII, Mazda 6 II, Volkswagen Passat B5, Opel Vectra C, Ford Mondeo III, Peugeot 407, Mercedes Klasy A W168, BMW serii 7 E65, Kia Sorento I, Renault Kangoo I, Volkswagen Touareg I, Mercedes ML W164, Porsche Cayenne I.

Uchwała przewiduje też kilka wyjątków – pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r. nie będą objęte wymogami strefy – mówi dyrektor Franek.

Dodatkowo od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski.

„Strefa Czystego Transportu wydaje się być pustym hasłem”. Przyjęto specjalną uchwalę

 

Najnowsze

Co w Krakowie