Powstaje Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra w Krakowie. Znamy pierwsze nazwiska

Władze miasta zapowiedziały powołanie Rady konsultacyjno-naukowej ds. budowy metra w Krakowie. W jej składzie mieliby się znaleźć specjaliści m.in. z krakowskich uczelni. Udało nam się ustalić pierwsze nazwiska.

W ubiegłym tygodniu prezydent Aleksander Miszalski oraz wiceprezydent Stanisław Mazur  przedstawili informację o przygotowaniach do budowy metra. W pierwszej kolejności działania miasta skupią się na budowie tunelu pod ścisłym centrum. 

Zaplanowano powołanie specjalnego zespołu oraz rady budowy metra. Władze miasta zapowiedziały nawiązanie współpracy z krakowskimi uczelniami:  Politechniką Krakowską, Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Uniwersytetem Ekonomicznym.

 – Wspólnie z wybitnymi ekspertami ma zostać utworzona Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra, która wesprze ten proces. W planach jest uzyskanie decyzji środowiskowych do połowy przyszłego roku oraz wybór wykonawcy i podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej i decyzji realizacyjnych do końca roku. Cały proces ma przebiegać przy udziale mieszkańców – mówił wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur

Jak udało się ustalić ze strony Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, do Rady Naukowo-Technicznej ds. budowy metra w Krakowie rekomendowani zostaną dwa byli Rektorzy uczelni: prof. Tadeusz Słomka oraz prof. Antoni Tajduś.

Profesor Tadeusz Słomka to geolog, profesor nauk o Ziemi, były rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, związany z Wydziałem Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska. Jest autorem i współautorem blisko 200 publikacji naukowych, głównie w dziedzinie geologii złożowej.

Profesor Antoni Tajduś, także były rektor AGH w Krakowie, związany jest z Wydziałem Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami (dawniej Wydział Górnictwa i Geoinżynierii). Jego praca naukowa koncentruje się na budownictwie podziemnym, szczególnie tunelowym, geologii inżynierskiej, problemach wynikających z działalności górniczej i energetycznej oraz nowoczesnych rozwiązaniach inżynieryjnych, uwzględniając aspekty technologiczne i ochrony środowiska. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz budowy metra i promuje rozwój budownictwa podziemnego.

Co z pozostałymi uczelniami? Politechnika Krakowska potwierdza, że odbyły się rozmowy z władzami Krakowa dotyczące zaangażowania ekspertów uczelni w budowę metra.

 – Mamy na Politechnice wybitnych specjalistów w obszarach transportu, inżynierii lądowej, architektury, a więc ekspertów o kluczowych kompetencjach dla takiego projektu jak budowa metra, od wielu lat współpracują m.in. z Metrem Warszawskim, są też konsultantami innych krajowych i międzynarodowych projektów transportowych i infrastrukturalnych. Właśnie te kompetencje i bogate praktyczne doświadczenia zdecydowały o zwróceniu się władz Krakowa do Politechniki z prośbą o wsparcie eksperckie. Uczelnia na pewno takiego wsparcia udzieli. Szczegóły tej współpracy będą wkrótce oficjalnie przedstawione – przekazała redakcji Małgorzata Syrda-Śliwa, rzecznik prasowy PK.

Największą zagadką pozostaje udział przedstawicieli Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w Radzie Naukowo-Technicznej. UEK to uczelnia o profilu ekonomicznym, która nie jest bezpośrednio związana z procesami budowlanymi. Specjalizuje się w kształceniu przyszłych ekonomistów, menedżerów, specjalistów od zarządzania, finansów oraz przedsiębiorczości. 

Skąd więc udział jej przedstawicieli w tak specjalistycznym projekcie? W celu wyjaśnienia tej kwestii, poprosiliśmy o komentarz  zarówno w Urzędzie Miasta Krakowa, jak i bezpośrednio na Uniwersytecie Ekonomicznym. Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Jarek Strzeboński 

 

Najnowsze

Co w Krakowie