Węzeł Kraków Południe, czyli skrzyżowanie zakopianki z autostradą A4 na wylocie z miasta, czeka gruntowna przebudowa. Kluczowe będzie oddzielenie ruchu tranzytowego i lokalnego. Każdy z nich będzie miał osobny układ drogowy. GDDKiA dostała właśnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy węzła, ale na samą budowę trzeba jeszcze poczekać.
Każdy, kto choć raz wyjeżdżał z Krakowa w kierunku Myślenic i Zakopanego, zna węzeł Kraków Południe. Skrzyżowanie ul. Zakopiańskiej (zakopianki) z autostradą A4 (autostradową obwodnicą Krakowa) jest miejscem, w którym korki są codziennością. Tworzą się zarówno na zjeździe z autostrady, jak i na ulicy Zakopiańskiej. Głównym założeniem przebudowy węzła Kraków Południe jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku drogi krajowej nr 7 (zakopianki), od ruchu lokalnego obsługującego zarówno dojazd do zlokalizowanych w okolicy obszarów mieszkaniowych, jak i obszarów o charakterze handlowo-usługowym. Chodzi o posesje zlokalizowane bezpośrednio przy drodze nr 7, a także włączenie ulic Taklińskiego, Poronińskiej, Ważewskiego i Opatkowickiej.
Najważniejszą zmianą przy węźle Kraków Południe będzie wybudowanie ok. 300-metrowej estakady, w ciągu drogi krajowej nr 7. Tędy zostanie poprowadzony ruch z miasta w kierunku Zakopanego. Na estakadę będzie można wjechać również z autostrady. Jadąc od strony Myślenic kierowcy będą mogli przejechać estakadą do Krakowa lub zjechać z niej na A4 w kierunku Katowic albo Rzeszowa.
Pod estakadą powstanie rondo, które połączy się z ulicami Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Wjazd na rondo będzie możliwy z Zakopianki od strony Krakowa i Myślenic. Autostrada również zostanie połączona z rondem, dzięki czemu mieszkańcy Opatkowic wjadą na A4 z pominięciem estakady. Zjeżdżając z autostrady w kierunku Myślenic kierowcy będą mogli: wjechać na estakadę i stamtąd jechać dalej na południe albo dojechać do ronda i z niego zjechać na jedną z ulic w Opatkowicach lub pojechać w kierunku Krakowa.
Zmiany obejmą też pieszych. Wybudowane zostaną dwa przejścia pod drogą krajową nr 7, przy ul. Poronińskiej i przy ul. Opatkowickiej. Powstanie też przejście w nasypie pod zjazdami z A4, które połączy ul. Kłuszyńską i ul. Zakopiańską.
Patrycja Bliska