Ruszyła budowa Heksagonu w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Do końca 2024 roku w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego stanie nowy hangar na eksponaty. Powstanie hala ekspozycyjna, w której znajdzie się blisko 40 unikatowych statków powietrznych. Dzisiaj, 5 października uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę hangaru.

W nowym hangarze znajdzie się miejsce dla 40 statków powietrznych, w tym szybowców. Hala ekspozycyjna będzie miała powierzchnię 2613 metrów kwadratowych z antresolą o powierzchni 665 metrów kwadratowych przeznaczoną dla wystawy pt. „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”, która będzie prezentować rolę i osiągnięcia lotnictwa cywilnego w Polsce. Projekt „Heksagon” nawiązuje do historycznych planów rozwoju lotniska oraz do dawnego Hangaru nr 5, który został zniszczony przez Niemców wycofujących się z Krakowa w styczniu 1945 roku. Celem tej inwestycji jest wzmocnienie infrastruktury Muzeum oraz eksponowanie blisko 40 unikatowych statków powietrznych, w tym szybowców. Powstanie hala ekspozycyjna o powierzchni 2613 m2 z antresolą o powierzchni 665 m2, przeznaczoną na wystawę pt. „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”, która będzie prezentować rolę i osiągnięcia lotnictwa cywilnego w Polsce.

Podpisano umowę na budowę nowego hangar w Muzeum Lotnictwa Polskiego

W planowanej wystawie zostaną zaprezentowane szybownictwo i lotnictwo sportowe od lat 30. do lat 90. XX wieku. Na ekspozycji pojawi się około 40 obiektów wielkoskalowych, w tym szybowce i samoloty. Wystawa będzie uzupełniona o didaskalia w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem oraz symulator lotu lotnią. Układ oraz sposób eksponowania statków powietrznych będzie nawiązywał do tendencji ekspozycyjnych z lat 20. XX wieku. Dzięki temu uwaga zwiedzających zostanie skoncentrowana na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach.

Nowy hangar muzealny ma być gotowy do grudnia 2024 roku. Łączny koszt budowy z obsługą został oszacowany na 24,6 mln zł, z czego ponad 21,4 mln zł pochodzi ze środków pozyskanych w ramach dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałą część kwoty pokryje Województwo Małopolskie.

Najnowsze

Co w Krakowie