Skandaliczne praktyki dewelopera! Oto, jak doi swoich klientów [aktualizacja]

– Ten zapis pojawił się po to, żeby deweloper miał furtkę do dalszego dojenia kupujących – mówią oburzeni klienci, którzy chcieli zamieszkać na nowo budowanym osiedlu Piasta Park II na Mistrzejowicach. Czują się oszukani przez inwestora, który – mimo podpisania wstępnych umów – podnosi ceny lokali.

Chodzi o drugi etap inwestycji Piasta Park na Mistrzejowicach. Inwestorem jest znany w Krakowie deweloper Wawel Service, który na swojej stronie internetowej chwali się 25 latami doświadczenia w branży.

Cena poszybowała w górę

Deweloper chwali się także niskimi cenami mieszkań na osiedlu Piasta Park II oraz… widokiem na park. Inwestycję określa jako „hit jesieni”.  Pierwsi klienci za metr ciepłego gniazdka powyżej 70 metrów kwadratowych płacili 4500 złotych. Za mniejsze mieszkania trzeba było zapłacić niewiele więcej – około 5000 złotych za metr.

Lokalizacja osiedla. Fot. Google Maps

Skuszeni cenami i ładnym widokiem klienci w listopadzie ubiegłego roku podpisali umowy rezerwacyjne. Wpłacili po 10 tysięcy złotych. Na przełomie marca i kwietnia tego roku mieli podpisać umowy notarialne, ale usłyszeli od dewelopera, że… bank nie chce mu udzielić kredytu, w związku z tym ceny mieszkań pójdą w górę. I to o – bagatela – nawet ponad tysiąc złotych za metr!

– W naszym przypadku musieliśmy zapłacić prawie 70 tysięcy złotych więcej niż wynosiła pierwotna cena – mówi nam jeden z klientów, który – mimo to – zgodził się podpisać umowę na nowych warunkach. – Uznaliśmy z żoną, że skoro już tyle czekamy, to dopłacimy – stwierdził w rozmowie z KRKnews.

Dojenie klientów

Ale wtedy na kupujących czekała kolejna niespodzianka. Na kilka dni przed podpisaniem dokumentów u notariusza, klienci dostali kolejny już wzór umowy. A w nim zapis o waloryzacji cen.

– Oznacza to, że jeżeli ceny materiałów budowlanych pójdą w górę powyżej trzech procent, to kupujący będą musieli dopłacić różnicę – mówi nam Paweł Grzebak, który także miał zamieszkać na osiedlu Piasta Park 2. – Usłyszeliśmy, że jeśli ceny materiałów skoczą na przykład o 20 procent to ceny mieszkań analogicznie pójdą w górę – dodaje.

– W praktyce oznacza to tyle, że podpisując umowę u notariusza dalej nie wiedziałbym, ile ostatecznie zapłacę za mieszkanie – żali się inny z klientów. – Po prostu ten zapis pojawił się po to, żeby deweloper miał furtkę do dalszego dojenia kupujących – mówi.

Obracali pieniędzmi

Deweloper stwierdził także, że może oddać klientom po 10 tysięcy złotych, które ci wpłacili podczas podpisania umowy przedwstępnej i rezerwacja zostanie anulowana. Ta jednak – zgodnie z zapisami – wygasła już w kwietniu, ale ze zwrotem gotówki nikt się nie kwapił.

– Inwestor obracał naszymi pieniędzmi przez kolejne miesiące. Zwodził nas przez dłuższy czas. Czujemy się oszukani – mówi nam pan Paweł.

Dodaje, że gdyby inwestor wprost powiedział o problemach i oddał wcześniej pieniądze, wówczas zainteresowani mogliby kupić mieszkania gdzie indziej.  – Tymczasem w ciągu dziewięciu miesięcy ceny mieszkań poszły w górę o tyle, że kiedyś – za podobne pieniądze – mogłem kupić lokum bliżej centrum, a teraz nie ma już takiej możliwości – twierdzi nasz rozmówca.

Niedoszli mieszkańcy Piasta Park 2 już zapowiedzieli, że złożą pozew przeciwko – ich zdaniem – nieuczciwemu deweloperowi.

Oświadczenie dewelopera

O komentarz poprosiliśmy inwestora. Numer telefonu do osoby odpowiedzialnej za kontakt z mediami podany na stronie internetowej firmy jest jednak nieaktualny. – Nie współpracujemy już z tą firmą – usłyszeliśmy po drugiej stronie słuchawki. 

Z kolei nowy rzecznik prasowy nie raczył odebrać od nas telefonu. Pytania wysłaliśmy więc mailem i czekaliśmy na odpowiedź. Nadeszła przed godziną 15 i znajduje się poniżej:

„Skandaliczne praktyki dewelopera! Oto, jak doi swoich klientów”. Mamy odpowiedź

Tymczasem zaglądnęliśmy, co inwestor pisze sam o sobie. – 25 lat temu na polskim rynku pojawiła się firma Wawel Service. Mijające ćwierćwiecze było okresem szybkiego rozwoju. Dziś marka jest rzetelnym i zaufanym liderem w branży nieruchomości…

Łukasz Mordarski

Grafika: materiały prasowe

Zobacz także