Strefa Czystego Transportu. Kilka jej wariantów już w lutym

Musisz przeczytać

Do końca 2022 roku w Krakowie powstanie Strefa Czystego Transportu. Ale pierwsze propozycje dotyczące obszaru objętego ograniczeniami i zasad obowiązujących w nowej strefie pojawią się już w lutym. Zarząd Transportu Publicznego obiecuje przedstawienie kilku wariantów Strefy Czystego Transportu, które zostaną poddane konsultacjom społecznym. W połowie roku decyzję podejmie Rada Miasta.

Powstanie Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już przesądzone. Musi zacząć funkcjonować z końcem tego roku. Nie wiadomo tylko, jak wielki obszar obejmą ograniczenia i jakie to będą ograniczenia. Ponieważ celem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, można spodziewać się zakazów wjazdu dla najbardziej kopcących samochodów, np. starych diesli.

– W lutym będziemy chcieli przedstawić kilka wariantów wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, która ma funkcjonować już pod koniec tego roku. Marzec, kwiecień i maj będą miesiącami w których będziemy prowadzić konsultacje, warsztaty merytoryczne i komisje Rady Miasta Krakowa. W czerwcu będziemy chcieli skierować projekt uchwały do Rady Miasta Krakowa z założeniami wypracowanymi podczas konsultacji, warsztatów i na komisjach – taki harmonogram prac nad wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu przedstawia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

„Strefa Czystego Transportu nie wprowadza zakazu wjazdu dla samochodów jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określa, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować. Oznacza to zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem wyrzucającym czarny dym z rury wydechowej” – podkreślają urzędnicy magistratu. I przypominają, że Kraków jako pierwsze miasto w Polsce i naszej części Europy przeprowadził w 2019 roku innowacyjne pomiary rzeczywistej emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się po krakowskich ulicach. Szerokie badania pokazały wtedy, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to kilkunastoletnie lub starsze diesle. Obecnie, wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym, ponownie przeprowadzane są takie badania.

„Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Oczywiście w ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli wprowadzić zmiany w zapisach dotyczących strefy” – przekonują urzędnicy.

(GS)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

2 KOMENTARZE

2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca