W ciągu niespełna dwóch lat na remont 81 ulic zostanie wydane blisko 110 mln złotych. Poprawę jakości nawierzchni na tak szeroką skalę miasto zawdzięcza Igrzyskom Europejskim.
„Nakładkowa ofensywa” – to jedno z określeń gigantycznego programu remontowego krakowskich ulic. Dzięki niemu w każdej z 18 dzielnic od kilku do kilkunastu ulic zyska nową nawierzchnię. Część remontów już wykonano, kolejne są w trakcie realizacji. Na przyszły rok zaplanowane nakładki nawierzchni na jeszcze innych, choć co najmniej kilka z nich zostanie wykonanych jeszcze w tym roku. Wszystkie remonty muszą się zakończyć do maj 2023 roku, czyli przed rozpoczęciem Igrzysk Europejskich.
Tak szeroki zakres remontów dróg w Krakowie jest możliwy dzięki rządowej dotacji. Miasto dostało bowiem pieniądze nie tylko na przygotowanie aren sportowych, ale również na poprawę infrastruktury drogowej.
Remonty polegają na położeniu nowej nawierzchni, dzięki czemu remontowana ulica wygląda jak nowa. Metoda nakładkowa jest dużo trwalsza niż uzupełnianie ubytków w nawierzchni, a z drugiej strony znacznie tańsza niż gruntowna przebudowa całego korpusu drogowego.
Roboty drogowe na tak szeroką skalę oznaczają utrudnienia w ruchu. Część remontów prowadzono w czasie wakacji. Na najbardziej obciążonych ruchem ulicach starano się prowadzić prace nocą oraz w weekendy, kiedy jest mniej aut.
– Wszystkie inwestycje, które prowadzimy w ramach środków rządowych przyznanych jako wsparcie organizacji Igrzysk Europejskich 2023, mają spełnić dwa zadania – mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa. – Pierwsze to ułatwienie obsługi igrzysk, a drugie, bardzo istotne, to poprawa infrastruktury drogowej w mieście – dodaje dyrektor ZDMK. Zaznacza, że remonty wybranych ulic bądź ich odcinków nie koncentrują się jedynie tam, gdzie zaplanowane są zmagania sportowe. Marcin Hanczakowski podkreśla, że są to kluczowe dla miasta: rozbudowy ulic (m.in. Igołomskiej, Władysława Łokietka, Wrobela, Fortecznej, al. 29 Listopada), przebudowy ulic (m.in. Królowej Jadwigi, Fatimskiej czy Glinik), modernizacje wybranych odcinków torowisk tramwajowych.
– Bardzo ważne są pieniądze, które otrzymaliśmy na torowiska tramwajowe (30 mln zł). Kolejna kluczowa sprawa to środki na przebudowę ul. Królowej Jadwigi (27 mln zł), bo jest to „wlotówka” do Krakowa od strony lotniska, którą właśnie przebudowujemy na newralgicznym jej odcinku. Najwięcej pieniędzy, bo aż blisko 104 mln zł, wykorzystujemy jednak na „Program modernizacji dróg i chodników”, w ramach którego przeprowadzamy bardzo widoczne dla mieszkańców i kierowców m.in. remonty nakładkowe w całym mieście. Generalnie w każdej części Krakowa powstaje infrastruktura, która będzie służyć mieszkańcom jeszcze długo po tym, jak te igrzyska się zakończą – mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Przyznana kwota na remonty ulic w Krakowie
2022 – 57 odcinków ulic za 87 606 643 zł
2023 – 24 odcinki ulic za 21 600 000 zł
SUMA – 81 odcinków ulic za 109 206 643 zł
Ulice już wyremontowane:
1.Daszyńskiego – od Masarskiej do Grzegórzeckiej, oba kierunki
2.Prądnicka – od Alei do wiaduktu
3.Wawelska – pętla,
4.Balicka – od Spiczakowa do granicy miasta
5.Blokowa – od przejazdu kolejowego do skrzyżowania z Łowińskiego
6.Sołtysowska – od Podbipięty do ronda Sołtysowska/Centralna
7.Zakopiańska – od Zawiłej do Kąpielowej
8.Twaroga
9.Stokowa
10.Rollego
11.Al. Krasińskiego – od Focha do Dunin Wąsowicza, strona parzysta
12.Półłanki – od Nad Drwiną do Agatowej
13.Spytka z Melsztyna
14.Ciepłownicza – od Szafrańskiej do ISEP
15.Dobczycka – od Wspólnej do Łapanowskiej
16.Kobierzyńska – od Grota Roweckiego do Rostworowskiego
17.Kobierzyńska – od Rostworowskiego do Zalesie
18.Jana Pawła II – Węzeł Rayskiego
19.Orla etap I – od Ks. Józefa do ul. Wolskiego
20.Orla etap II – od Obserwatorium
21.Straszewskiego – od Zwierzynieckiej do Podzamcze
22.Mościckiego – od Obrońców Krzyża do Al. Róż
23.Al. Pokoju – dwa odcinki pomiędzy Lema a rondem Dywizjonu 308
24.Wadowska – od posesji 2m do ul. Zagościniec
25.Pomorska
26.Łąkowa – od Ułanów do Meissnera
Koszt – 38 521 768,24 zł
Zrealizowano – w trackie procedury odbiorowej (stan na koniec października 2022):
1.Wybickiego – od Radzikowskiego do Łokietka zakończona, pozostało odtworzenie oznakowania poziomego
2.Aleje Trzech Wieszczów (Słowackiego i Mickiewicza) – strona parzysta, wybrane odcinki
3.Olszanicka – od Ronda w Chełmie do Kosmowskiej
4.Rzepichy – od Chełmskiej do Orlej
5.Królowej Jadwigi od Nad Zalewem do Junackiej
6.Lea – od Armii Krajowej do Przybyszewskiego
7.Kobierzyńska – od Kapelanki do Grota Roweckiego
8.Dębowa – od Konfederackiej do Szwedzkiej
9.Ludwinowska – od Konopnickiej do mostu Retmańskiego
10.Zakopiańska – od pętli Borek do Zawiłej, jedna strona
11.Jugowicka
12.Herberta, pozostało odtworzenie oznakowania poziomego
13.Kuryłowicza
14.Rondo Matecznego i Kamieńskiego od Ronda Matecznego do Puszkarskiej
15.Kocmyrzowska – od Ronda Kocmyrzowskiego do Bulwarowej, wybrane odcinki
16.Zagłoby – od Podbipięty do Odmętowej
17.Na Szaniec – od Ofiar Dąbia do Widok
Planowany koszt – ok. 28 933 767,91 zł
W trakcie realizacji (stan na koniec października 2022):
1.Łukasiewicza – od Olszyny do Chrobrego
2.Armii Krajowej – od Przybyszewskiego do wiaduktu PKP
3.Złoczowska
4.Zielony Jar – od Poległych w Krzesławicach do Architektów
5.Łobzowska – od al. Słowackiego do pl. Biskupiego
6.Doktora Twardego
7.Weissa – od pętli do Conrada
8.Sucharskiego – od nr 31 do ul. Złocieniowej
9.Chałupnika – od Raciborskiego do Meisnera
10.Heila
11.Jaśminowa – od Mieszka I do Kanonierów
12.Petofiego – od ogródków działkowych do 103A
13.Bratysławska
Planowany koszt – ok. 19 947 992,41 zł
Zlecone do realizacji w 2022 r.:
1.Bohaterów Wietnamu – od Stanisława ze Skalbmierza do Młyńskiej
2.Popielidów – od skrzyżowania z ul. Piasta kołodzieja do zakrętu przy szkole podstawowej
3.Braci Schindlerów
4.Makowskiego – cała poza odcinkiem wykonanym w 2021 roku
5.Nowolipki
6.Kałuży
7.Balladyny
8.Rękawka
Planowany koszt – ok. 4 925 809,30 zł
Do realizacji w 2023:
18 odcinków ulic oraz doświetlenie przejść dla pieszych w tym:
dla 17 odcinków ulic uzyskano komplet dokumentów niezbędnych do realizacji zadania
dla 1 odcinka uzyskiwane są dokumenty niezbędne do realizacji zadania.
Planowany koszt ulice – ok. 24 939 000 zł
Planowany koszt doświetlenia przejść dla pieszych – ok. 2 000 000 zł

(red)