Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka wywołują emocje. Mieszkańcy boją się jeszcze jednej nowej drogi

Musisz przeczytać

O wariantach przebiegu tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej, przedstawiciele magistratu, projektanta trasy oraz spółki Trasa Łagiewnicka dyskutowali z mieszkańcami Bronowic podczas konsultacji społecznych. Niespodziewanie temat dyskusji zdominowała planowa dopiero budowa trasy Balickiej 

– Przyszłam tu, by poznać, jak ta nowa droga ma przebiegać. Jestem zaniepokojona, bo uważam, że Bronowice stracą na tej inwestycji – mówi mieszkanka osiedla Widok  pani Monika, która przyszła na spotkanie. Licznie zebrani mieszkańcy Bronowic chcieli usłyszeć, jak planowana inwestycja będzie przebiegać i jak wpłynie na ich życie. 

Przedstawiciel projektanta trasy tłumaczył – Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka razem z oddaną już do użytku Trasą Łagiewnicką stworzą III obwodnicę Krakowa. Trasa Pychowicka będzie mieć nieco ponad 2 km długości, zacznie się w rejonie ulicy Grota Roweckiego, a skończy przy Księcia Józefa. Trasa Zwierzyniecka będzie dużo dłuższa, bo ma mieć 4,6 km, a do tego ponad połowa (2,4 km) ma przebiegać w tunelu. Trasa Zwierzyniecka będzie ciągnąć się od Księcia Józefa, pod wzgórzem św. Bronisławy z kopcem Kościuszki do ronda Ofiar Katynia. Wzdłuż Trasy Pychowickiej planowana jest linia tramwajowa.

Obecnie opracowano 6 wariantów przebiegu trasy Pychowickiej i 4 warianty trasy Zwierzynieckiej. Zaproponowane w zeszłym roku cztery wariant trasy Pychowickiej zostały negatywnie zaopiniowane przez Wody Polskie i dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, bowiem plany budowy trasy Pychowickiej kolidowały z koncepcją Kanału Krakowskiego, który był planowany od ponad wieku jako element ochrony przeciwpowodziowej. W związku z planami dotyczącymi kanału przygotowano dwa nowe warianty  przebiegu Trasy Pychowickiej. Zakładają budowę drogi w tunelu pod kanałem ulgi i Wisłą  albo poprowadzenie ruchu samochodowego na mostach nad kanałem i rzeką. W przypadku budowy tunelu pod rzeką przejście wyznaczone zostałoby 18 metrów pod dnem koryta Wisły.

Znamy warianty przebiegu Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej [mapy]

Mieszkańców Bronowic najbardziej interesował przebieg trasy Zwierzynieckiej, która zaczynać się ma w ich dzielnicy i prowadzić od Ronda Ofiar Katynia, ulicą Armii Krajowej do tunelu w okolicach ulicy Odlewniczej. To w tym miejscu ma powstać dwupoziomowe skrzyżowanie,  gdzie trasa Zwierzyniecka połączy się z planowaną trasą Balicką. I to temat trasy Balickiej zdominował konsultacje. Mieszkańcy Bronowic pytali, dlaczego trasa Balicka nie może zostać poprowadzona tunelem aby ocalić cenne przyrodnicze tereny

 – Jedna trasa może biec tunelem, a druga nie może? Tam są zielona płuca Bronowic, które chcecie wyciąć i poprowadzić kilkupasmową  drogę  – denerwowali się mieszkańcy. Do zarzutów odniósł się projektant, który podkreślił, że nie ma fizycznej możliwość aby połączyć dwie trasy podziemnym skrzyżowaniem. To nie przekonało mieszkańców – Mamy XXI wiek i są techniczne możliwość, a nawet konieczność aby ratować przyrodę, nawet za cenę większych wydatków na inwestycje – ripostował jeden z mieszkańców przy aplauzie zebranych.

fot. KRKnews

Do sprawy odniósł się wiceprezydent Andrzej Kulig, który zaznaczył, że trasa Balicka jest we wstępnej fazie projektowania i żadne decyzje nie zapadły. Takie słowa nie uspokoiły mieszkańców, którzy w swoich wypowiedziach zaznaczali że, w środku ich dzielnicy powstaną dwie wielkie trasy przelotowe generujące ruch samochodowy oraz hałas 

 – Jako mieszkaniec Bronowic nic nie zyskam. Będę miał tylko hałas pod oknami i to z każdej strony  – z jednej trasa zwierzyniecka z wielkim rondem a z drugiej trasa Balicka – denerwował się z jeden z zebranych. 

planowany węzeł i skrzyżowanie trasy Zwierzynieckiej i Balickiej / fot. Trasa Łagiewnicka

Wiceprezydent Andrzej Kulig podkreślał, że na spotkaniu przedstawione są wstępne warianty przebiegu trasy – Dopóki nie będzie ostatecznego projektu, cały czas będzie można zgłaszać swojego uwagi. Jeśli będą rozsądne propozycje ze strony mieszkańców, to projektanci będą nad nimi pracować. Każdy mieszkaniec Krakowa może skierować pytanie i uwagi w sprawie projektów tras i otrzyma pisemna odpowiedz -podkreślił Andrzej Kulig.  

Planowane od lat trasy: Zwierzyniecka i Pychowicka przebiegać będą przez cztery krakowskie dzielnice: Krowodrze, Bronowice, Zwierzyniec i Dębniki. Jak podkreślali organizatorzy spotkania, celem konsultacji jest zaprezentowanie wariantów projektowanych tras oraz zebranie opinii mieszkańców co do wyboru jednego z wariantów, a także uwag do preferowanego wariantu, propozycji rozwiązań dodatkowych oraz innych oczekiwań w stosunku do planowanej inwestycji. Konsultacje  potrwają do 18 listopada 2022 roku i odbędą się w każdej z dzielnic.

Urząd miasta zakłada, ze prace związane z budową tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej mogłyby wystartować w 2025 roku i zakończyć się około roku 2030.

(JS)

 

 

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca