W Krakowie jeździ się najwolniej. Ranking miast przyjaznych kierowcom

Po raz ósmy serwis Oponeo, we współpracy z Yanosikiem, przygotował ranking miast przyjaznych kierowcom. Jak wypadł Kraków w poszczególnych kategoriach?

Jak co roku dziewiętnaście miast podzielono na dwie grupy – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Następnie porównano dane zebrane w ośmiu kategoriach. Przyjrzano się średnim prędkościom jazdy, funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania, liczbie stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz dostępności carsharingu.

Wszystkie miasta w rankingu są oceniane pod kątem kilku kryteriów – osiąganej średniej prędkości jazdy w centrum oraz poza jego granicami, liczby odnotowanych kolizji w mieście, infrastruktury parkingowej, ceny paliw, kosztów ubezpieczeń i wymiany opon. Od 2019 roku miasta zdobywają także punkty za możliwość korzystania z systemów carsharingowych i dostępność infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Od tego roku dodatkowe punkty przyznawane są za obecność udogodnień dla użytkowników infrastruktury Park N Go oraz Park N Ride – informują autorzy opracowania.

W tym roku numerem jeden wśród miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców przyjaznych kierowcom okazał się Gdańsk, za nim uplasowała się Bydgoszcz, a na trzecim miejscu Kraków. Na czwartym miejscu znalazł sie  Szczecin spadł, który przegrał jednym punktem z Krakowem. Potem znalazła się Warszawa. Miejsca 6 i 7 należą w tegorocznym zestawieniu do Łodzi i Lublina. Najgorzej poradziły sobie Poznań i znów najgorszy: Wrocław.

A jak wyglądała pozycja Krakowa w poszczególnych kategoriach. Kraków zajął szóste miejsce wśród dużych miast (powyżej 300 tysięcy mieszkańców) pod względem infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Miasto posiada 52 stacje ładowania, co oznacza, że jedna stacja przypada na 6,4 km². Kraków znalazł się za Gdańskiem, Szczecinem, Warszawą, Poznaniem i Bydgoszczą.

Kraków oferuje 7 parkingów Park N Go, które łącznie dysponują 1338 miejscami parkingowymi. Daje to 1,7 miejsca na 1000 mieszkańców. W tej kategorii Kraków zajął szóste miejsce wśród dużych miast, wyprzedzając Łódź i Lublin. Miasto zapewnia również ulgi dla użytkowników Park N Go, co dodatkowo zachęca do korzystania z tego typu infrastruktury.

Średnia opłata za parkowanie w Krakowie wynosi 5,00 zł, co plasuje miasto w średniej kategorii pod względem kosztów parkowania. Jest to niższa opłata w porównaniu z Warszawą (5,20 zł) i Wrocławiem (5,18 zł), ale wyższa niż w Łodzi (4,63 zł) i Bydgoszczy (3,92 zł). W tej kategorii Kraków zajął piąte miejsce wśród dużych miast.

Pod względem bezpieczeństwa na drogach, Kraków zajął czwarte miejsce wśród dużych miast. Wskaźnik kolizji wynosi 8,5 na 1000 mieszkańców, co przekłada się na 6 834 kolizje w ciągu roku. Kraków jest bezpieczniejszy niż Poznań (9 kolizji na 1000 mieszkańców) i Łódź (10 kolizji na 1000 mieszkańców), ale ma więcej kolizji niż Wrocław (6,1 kolizji na 1000 mieszkańców) i Szczecin (7,2 kolizji na 1000 mieszkańców).

Kraków ma jedną z najniższych średnich prędkości jazdy zarówno w centrum miasta (24 km/h), jak i na jego obrzeżach (36 km/h). W tej kategorii Kraków zajął ostatnie miejsce wśród dużych miast. Najszybciej można jeździć w Lublinie (32 km/h w centrum i 39 km/h na obrzeżach) oraz Warszawie (27 km/h w centrum i 39 km/h na obrzeżach).

Kraków. Kierowcy traca mniej czasu na korki w centrum miasta. Zaskakujące wyniki raportu

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie