W Krakowie powstanie fabryka kimchi z charsznickiej kapusty

Fabrykę produkującą narodową potrawę Korei Południowej, kimchi, chce wybudować do końca 2024  koncern spożywczy Daesang Corp.. Południowokoreański koncern ogłosił utworzenie spółki joint venture z polską firmą Charsznickie Pola Natury, który ma dystrybuować kiszony przysmak kimchi do dużych sieci handlowych w Europie.

Daesang ChPN Europe będzie sprzedawać produkty należącej do południowokoreańskiego koncernu marki Jongga takim sieciom, jak Carrefour, Auchan czy Lidl – przekazała południowokoreańska agencja prasowa.

Co to jest kimchi? Kimchi to  tradycyjne danie kuchni koreańskiej składające się z fermentowanych lub kiszonych warzyw. Zazwyczaj jest to kapusta pekińska, rzepa albo ogórek, ale można też przygotować kimchi z innych warzyw. Większość kimchi ma ostry smak z powodu użycia proszku z papryczek chili. W Korei kimchi jest popularną przystawką i ważnym elementem każdego posiłku, ale używane jest także jako składnik w przygotowywaniu innych potraw, takich jak kimchi (zupa kimchi) czy kimchi bokkeumbap (smażony ryż z kimchi). W 2013 roku tradycyjny sposób przygotowywania kimchi na zimę – kimjang – został wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

Kimchi jest uznawane za jedną z 5 najzdrowszych „potraw” świata. Poprzez fermentację zyskuje na wartości odżywczej, a dzięki dużej ilości  czosnku, imbiru, chili i cebuli dymki dostarcza nam sporo witamin: A, B1, oraz żelazo i wapno. Dodatkowo   jest niskokaloryczna oraz pomaga w zwalczaniu wirusów w okresach zimowych przeziębień. 

Południowokoreański koncern Jongga odpowiadał w pierwszej połowie roku za około 60 proc. całego eksportu kimchi z Korei Południowej. Budowa fabryki w Krakowie będzie kosztować około 11 milionów dolarów.  Zakład ma mieć ponad 6,6 tys. metrów kwadratowych powierzchni i wytwarzać do 3 tys. ton kimchi rocznie.

Koncern posiada już 11 fabryk kimchi, z czego dwie za granicą – w Chinach i USA. Firma poinformowała, że wybrała Polskę jako ośrodek ekspansji marki Jongga w Europie w związku z dostępnością składników i bliskością do innych europejskich krajów. Koncern wyeksportował w ubiegłym roku kimchi o łącznej wartości 67 mln dolarów, o 131 proc. więcej niż w 2016 roku. Eksport do Europy rósł od 2017 roku średnio o 20 proc. rocznie.

(JS)

Najnowsze

Co w Krakowie